Tijdens het onderzoek werden 1.100 consumenten ondervraagd. Het zijn de jonge gevers (25-35 jaar) die veel belang hechten aan een cool imago. Maar wat is cool? Zaken die volgens de onderzoekers bijdragen zijn: het onderwerp van het goede doel, openheid en positieve communicatie, en een persoonlijke link.
WarChild is het meest coole doel van Nederland, met dank aan Marco Borsato. Het Wereld Natuurfonds en KWF Kankerbestrijding completeren de top-drie.
Het onderzoek bevestigt ook nog eens dat veel Nederlanders (47%) denken dat ‘de strijkstok' een probleem is bij goede doelen. Goede communicatie hierover blijft dus belangrijk. Daarnaast blijkt dat de helft van het publiek (51%) het overbodig vindt dat bekende Nederlanders hun eigen doel opzetten.
Ook het belang van de bekende ambassadeur lijkt niet groot: 80% zegt dat het niet uitmaakt voor het eigen geefgedrag. Twintig procent beoordeelt een fonds met ambassadeur echter als cooler dan een fonds zonder bekende supporters.