Weggaan bij Facebook is geen verzetsdaad tegen het grote geld, maar dupeert kleine fondsen juist, schrijft senioradviseur communicatie Jacqueline Kronenburg in Trouw.
‘Facebook is heel stom. Daarom gaan we van Facebook af’. Al 30.000 mensen volgen deze simplistische boodschap van Arjen Lubach en al 75.000 mensen zijn ‘geïnteresseerd’ in het Bye Bye Facebook-evenement van de programmamaker. Het lijkt een verzetsdaad tegen het grote geld. Maar het is het tegenovergestelde. Door je af te melden van Facebook, maak je de grote merken sterker en laat je kleine organisaties met een goed doel in de kou staan. Die kleine organisaties kunnen niet zonder jou en ze kunnen je alleen bereiken via social media. Die hebben geen geld voor de grote advertenties in media. Die kunnen geen miljoenen uitgeven aan magazines die in je bus vallen. Die kunnen niet meedoen aan dure Googleveilingen om hoog in de zoekresultaten te komen. Facebook is onmisbaar voor mensen die digitale hulpacties op touw zetten, die een petitie willen starten om een schrijnend probleem aan de kaak te stellen, die een benefietevent breder bekend willen maken dan in hun eigen kleine netwerk.
Eén voorbeeld, maar er zijn er zo veel: hoe komt het dat Nieuwsuur maandag aandacht besteedde aan de oproep van de jonge gehandicapte mensen van Wij Staan Op! voor gelijkwaardigheid op de werkvloer? Met een petitie met 23.000 stemmen, binnen een paar dagen verzameld via vooral Facebook, hebben ze hun stem weten te versterken. En ook het directe contact van arbeidsgehandicapte Noortje van Lith met premier Rutte kwam via Facebook tot stand.
Als Nederlanders massaal van Facebook af gaan, maken ze het voor organisaties als Wij Staan Op!, maar ook voor hun lokale serviceclub of koor met benefietconcert, heel moeilijk om nog zonder kosten te kunnen werven. En met de nieuwe AVG-wet (Algemene verordening gegevensbescherming) is de weg terug naar de aloude nieuwsbrief niet meer zo eenvoudig. Welke vereniging heeft precies in beeld wie echt toestemming heeft gegeven? Uit (gegronde) angst voor een dikke boete, zullen die clubs het wel uit hun hoofd laten naar een groot bestand te mailen.
Maar de grote merken kopen de juiste adresbestanden in, veranderen misschien wat in de mediastrategie en betalen dat wat nodig is om hun publiek te bereiken. De stem van de goedwillende mens of organisatie die de wereld een beetje mooier wil maken, die maak je als ‘Facebook-exiteer’ monddood. Denk dus nog één keer goed na voordat je ook Bye Bye tegen hen zegt.
Jacqueline Kronenburg is senioradviseur communicatie en public affairs bij Kenniscentrum Sport. Ze is daarnaast lid van Club Ede van het internationale vrouwennetwerk Soroptimist International en van Rijnstad Vocaaltheater in Arnhem.
(Bron: Trouw)
Fondsenwerving