Initiatiefnemers Dick van Dijl en Allain Silbernberg claimen hun Instituut Goed Nalaten als "het eerste onafhankelijke instituut voor de stimulering van Nalatenschappen aan Goede Doelen". "Goed Nalaten is een nieuw initiatief in de markt als het gaat om het publiek te informeren en te activeren een goed doel op te nemen in zijn/ haar testament. Het Instituut Goed Nalaten is toegankelijk voor alle goede doelen die een ANBI-status hebben. Ongeacht grootte, keurmerken, lidmaatschappen van brancheorganisaties, landelijk opererend of lokaal actief", aldus het persbericht.
Gratis voor consumenten
Volgens Van Dijl wordt Instituut Goed Nalaten het nieuwe kennisplatform waar gevers onafhankelijke informatie kunnen vinden en gerichte vragen kunnen stellen over nalatenschappen. Zowel de ANBI's zelf als het gevende publiek kunnen terecht bij Goed Nalaten. Voor consumenten is de informatie via een website en een telefonische helpdesk gratis. Deelnemende ANBI's betalen een fixed fee voor ondersteuning en deelname aan de regionaal gerichte campagnes. De helpdesk van Goed Nalaten is er voor adviezen en hulp bij de afhandeling van erfenissen en bijvoorbeeld voor ondersteuning bij eigen communicatie over nalatenschappen.
"Lastig voor veel doelen"
Goed Nalaten verwoordt haar raison d'être in het persbericht aldus: "Jaarlijks wordt ongeveer €400 miljoen geschonken aan goede doelen bij testament. In ongeveer 10 procent van deze testamenten staat een goed doel. Onderzoek toont echter aan dat tot 18 procent van mensen overweegt een goed doel in zijn of haar testament te zetten. Vaak blijkt de wijze waarop en de keuze aan welk doel voor deze doelgroep niet duidelijk. Voor veel doelen is het lastig gebleken om op de juiste manier deze doelgroep te bereiken. Voor de doelen met een ANBI-status is vanaf vandaag die mogelijkheid er om vele duizenden mensen alsnog bij hun doel betrokken te krijgen."
Campagne Nalaten
De initiatiefnemers van Goed Nalaten zijn beiden betrokken geweest bij de Campagne Nalaten. Campagneleider Van Dijl kreeg naar eigen zeggen in december van branchekoepel VFI te horen dat er voor hem geen plaats meer was in de toekomstplannen. De campagne Nalaten werd sinds 2003 gevoerd door een aantal grotere, landelijk wervende goede doelen, maar zal vanaf 2012 een echte VFI-campagne worden. Dat besluit werd vorig jaar op de ALV van VFI genomen en betekent dat voortaan alle VFI-leden zullen participeren. Voor de VFI-campagne is een nieuw team samengesteld onder voorzitterschap van 20 (Ronald Mc Donald Kinderfonds) en programmacoördinator Ingeborg Biemans-Posthumus. Zij richten zich de organisatie van de Week van het Testament (16-20 april) en een meerjarenplan.
Voor een interview met initiatiefnemer Dick van Dijl: klik hier.
‘Goed Nalaten' samengevat:
Claim:
Het eerste onafhankelijke instituut voor informatie over en activatie van nalatenschappen aan goede doelen door consumenten. Het draait om informatie, advies en bewustwordingsprogramma's.
Doelgroepen:
alle ANBI's
Consumenten 60+, Welgestelde AOW'ers
Financiële intermediairs: notarissen, estate planners, banken
Media:
Kenniscentrum
Regionale bijeenkomsten
Regionale advertentiecampagnes
Exploitatiemodel:
Deelnemende ANBI's betalen abonnement (€350 p.j.; eerste jaar €275) voor vermelding met eigen pagina op site; online hulp kenniscentrum; helpdesk en vermelding in regionale campagne + extra betaalde diensten (bezoekservice, regiobeurs voor consumenten).
Inkomsten uit adverteerders/sponsors (financiële intermediairs)
Doelstelling:
Jaar 1: 800 ANBI's; Jaar 2: 2000; Jaar 3: 3000.
Goed Nalaten:
0900-1 144 441 (Helpdesk)
www.goednalaten.nl