Innovatie-aanpak: impactgedreven fondsenwerving

Jeroen de Rooij: 'Budget voor nieuwe innovatie-ideeën moet concurreren met de voorhanden meer ‘zekere’ alternatieven, zoals straatwerving en telemarketing.'
Jeroen de Rooij: 'Budget voor nieuwe innovatie-ideeën moet concurreren met de voorhanden meer ‘zekere’ alternatieven, zoals straatwerving en telemarketing.'
11 maart 2021
Opinie | | Fondsenwerving

Het zijn bijzonder interessante tijden voor fondsenwerving. Waar innovatie in de sector lang op een laag pitje stond, lijkt de pandemie nieuwe deuren te openen. In de sector zijn er echter nog steeds forse uitdagingen en moet innovatie nog echt op de agenda worden gezet. DDB-Expert Innovatie Ellen Janssens ging over die uitdaging en oplossingen in gesprek met Jeroen de Rooij, creative director en oprichter van Mobile Interaction Company (MIC), een technologie- en adviesbedrijf uit Zwolle dat de culturele sector en non-profitorganisaties helpt met fondsenwerven.
 
Een mooi voorbeeld van innovatie in crisistijd is de Hersenstichting, met o.a. crowdfunding voor onderzoek naar de gevolgen van corona op de hersenen, de Ommetje-app en de geheel digitale collecte om de gezondheid van de collectanten te waarborgen. En met een opbrengst van ruim 1,2 miljoen euro was dit bepaald niet onverdienstelijk. Een deel van die opbrengst is te danken aan de wandelapp Ommetje. Met meer dan 1 miljoen downloads, weken op nummer 1 in de App Store, en meer dan 430.000 actieve wandelaars per dag, is het een groot succes. 
 
Ook fondsenwervend heeft de app een belangrijke rol. Zo hebben de gebruikers van de app tijdens de collecte massaal gedoneerd en heeft een deel een eigen digitale collectebus aangemaakt. Op twee manieren zorgde de app daarmee voor gezonde hersenen. Elke dag een wandeling maken is belangrijk voor de fysieke en mentale gezondheid én met de opbrengst kunnen er impactvolle onderzoeken worden gefinancierd. 
Ommetje is daarmee een mooi voorbeeld voor impactgedreven fondsenwerving: oplossingen waarin fondsenwerving en impact hand in hand gaan. 
 
Proposities waarmee de Hersenstichting* de consument betrekt op inhoudelijke impact op het gebied van hersengezondheid, voor zichzelf en/of anderen. Voor komend jaar staat bij de Hersenstichting een aantal innovatie pilots op de planning waarin precies die combinatie verder wordt ingezet. Tegelijkertijd loopt de Hersenstichting daar tegen de uitdagingen aan die innovatie inherent met zich meebrengt. Jeroen de Rooij, vanuit zijn ervaring met innovatie bij een aantal andere goede doelen, herkent dit:
 
Jeroen: ‘Eén van de uitdagingen om te innoveren is dat goede doelen zoveel mogelijk van hun budgetten willen besteden aan hun missie. Logisch, dat is ook waar de donateur natuurlijk uiteindelijk voor geeft. Daar komt bij dat budget voor nieuwe innovatie-ideeën moet concurreren met de voorhanden meer ‘zekere’ alternatieven, zoals straatwerving, telemarketing, werving via online/sociale media, enzovoort. Met niet alleen bekende investeringen, maar ook lagere investeringen door de opgedane ervaring. Gevaar is dat goede doelen hiermee hun werving uit handen geven aan de grote bureaus, de tech-giganten (Google, Facebook, Instagram), en ze daarmee uitkomen op vooral weinig onderscheidende manieren van werving.’
 
Ellen: ‘Innovaties waarin impact en fondsenwerving worden gecombineerd brengen volgens mij een aantal voordelen om deze uitdagingen te tackelen:
1.Proposities die uniek zijn voor het specifieke goede doel.
2.De donateur/supporter wordt betrokken bij het goede doel op een manier die direct bijdraagt aan de impact van het goede doel.
3.De daarop (eventueel) volgende geefvraag landt beter.
4.Door een combinatie van doelstellingen kan er meer gezamenlijk budget worden vrijgespeeld.
 
Jeroen: ’Een andere uitdaging waar wij tegenaanlopen zijn de beperkingen die de gebruikte systemen leggen aan het innoveren. CRM-systemen worden uitgebreider, ingewikkelder en ook hier zijn er steeds vaker internationale oplossingen van de grote partijen. Oplossingen specifiek voor de eigen organisatie ontwikkelen wordt dan een intensief traject. Wanneer tijd en expertise niet voorhanden is, kunnen deze uitgebreide en complexe CRM- systemen zelfs verlammend werken. Ook hier sluimert dus hetzelfde gevaar: door afhankelijkheid van de grote partijen worden we beperkt in onze innovatieve mogelijkheden, en slechts volger van de internationale ontwikkelingen. Het zou interessant zijn om op nationaal niveau de handen ineen te slaan. Te kijken waar/hoe we expertise kunnen combineren, richting kunnen uitzetten op het gebied van innovatie.’
 
Ellen: ‘Persoonlijk zou ik hier een sterk voorstander van zijn. Gezamenlijk kunnen we een vuist maken; gezamenlijk kunnen we ervoor zorgen dat we gewenste expertise ontwikkelen en ‘time-sharen’. Om van daaruit proposities te ontwikkelen die uniek zijn voor onze organisatie, maar op een manier waarmee we gezamenlijk kosten besparen.’
  
Jeroen: ’Deel van de oplossing zit ook in de incrementele innovatie: geef bijvoorbeeld elk project de opdracht om ook 10% van tijd en budget te besteden aan innovatie. Hierdoor wordt het geen apart project wat moet worden verantwoord en vrijgemaakt, maar wordt het deel van ieders business as usual. De meer strategische innovatie zou kunnen worden geïnitieerd vanuit een gezamenlijk innovatieplatform, waarin strategisch de verwachte ontwikkelingen worden besproken. Waar gaan we heen als sector, waarom is innovatie wel (of niet) urgent, en waarop zouden we ons moeten richten?’
 
Ellen: ‘Mee eens. Goede Doelen Nederland heeft hier een jaar geleden een mooie stap in gezet, met een Toekomstverkenning voor de sector. Doorvertaling naar de eigen organisatie, en de gevolgen voor zowel fondsenwerving als doelbesteding zijn cruciaal om ook op langere termijn de gewenste impact te blijven behalen. Een extra reden om fondsenwerving en doelbesteding veel nauwer te laten samenwerken!’

* Ellen Janssens is sinds begin 2019 Innovatie-expert bij De Dikke Blauwe. Zij is zelfstandig innovatieadviseur en momenteel a.i. teammanager Fondsenwerving bij de Hersenstichting. Ellens ambitie is het versnellen van (open) innovatie om daarmee de impact van goede doelen nu en in de toekomst te vergroten. Ellen heeft haar sporen verdiend als innovatiemanager bij de Hartstichting en als zelfstandig innovatie adviseur al diverse goede doelen ondersteund in het versnellen van innovatie.

Wilt u meer van Ellens bijdragen voor De Dikke Blauwe lezen? klik hier.