Donaties door de grootste Amerikaanse bedrijven zijn vorig jaar iets gestegen. Dit jaar wordt echter geen stijging verwacht, ondanks het feit dat er in 2011 meer winst is gemaakt. Dat blijkt uit recent gehouden onderzoek onder 166 bedrijven in de Verenigde Staten.
Donaties groeiden vorig jaar met vier procent. Dat is een stuk minder dan de groei van 13 procent van 2009 en 2010, toen de winsten weer omhoog gingen na de recessie. Meer dan zeven van de tien grote bedrijven verwacht dit jaar hetzelfde te gaan geven dan in 2011, vooral vanwege zorgen om de economie. Zo’n 27 procent zegt meer te gaan geven en twee procent minder dan vorig jaar.
Amerikaanse bedrijven die het meeste geld doneerden in 2011
1. Wal-Mart Stores
Gaf $ 342.350.438,- cash en $ 616.591.031,- in producten. Dat is 4,1 procent van de winst in 2010.
2. Goldman Sachs Group
Gaf $ 337.077.886,- cash. Dat is 2,6 procent van de winst in 2010.
3. ExxonMobil Corporation
Gaf $ 232.658.037,- cash en $ 2.007.943,- in producten. Dat is 0,4 procent van de winst in 2010.
4. Wells Fargo & Company
Gaf $ 213.481.849,- cash. Dat is 1,1 procent van de winst in 2010.
5. Chevron Corporation
Gaf $ 209.280.000,- cash. Dat is 0,7 procent van de winst in 2010. Gaat in 2012 nog meer geven.
6. Bank of America
Gaf $ 208.425.075,- cash.
7. JPMorgan Chase & Company
Gaf $ 202.961.667,- cash en $70.473.269,- in andere zaken als kunst en onroerend goed. Dat is 1,1 procent van de winst in 2010. Verwacht dit jaar meer te gaan geven.
8. Target Corporation
Gaf $ 146.119.380,- cash en $ 63.155.311,- in producten. Dat is 4,7 procent van de winst in 2010.
9. General Electric Company
Gaf $144.100.000,- cash en $ 1.900.000,- in producten. Dat is 1 procent van de winst in 2010. Verwacht dit jaar 155 miljoen te gaan geven.
10. Citigroup
Gaf $121.910.534,-. Dat is 0,9 procent van de winst in 2010. Gaat dit jaar ongeveer hetzelfde doneren.
Internationale filantropie