AMSTERDAM (4 november) – Consumenten leggen de lat steeds hoger voor bedrijven, merken en zichzelf om hun sociale betrokkenheid te tonen. Dit blijkt uit het derde, internationale Edelman goodpurpose consumentenonderzoek.
Uit het onderzoek, waaraan zesduizend mensen in tien landen deelnamen, blijkt dat tijdens de recessie 61 procent van de consumenten een merk heeft gekocht dat een goed doel steunt, ook al was het niet de goedkoopste keuze.
Maatschappelijke bijdrage
57 procent van de consumenten belonen merken met hun aankoop als ze een maatschappelijke bijdrage leveren. Ongeveer hetzelfde aantal (56 procent) vindt dat maatschappelijke en zakelijke belangen even belangrijk moeten zijn in de besluitvorming van bedrijven. Hiermee suggereert het onderzoek dat merken er belang bij blijven hebben om een sociaal doel te identificeren en bij te dragen aan een doel dat bij ze past. Consumenten voelen zich dan niet alleen meer betrokken bij hun aankoop, misschien nog belangrijker is dat 64 procent een merk dat een goed doel steunt, zou aanbevelen (een stijging van twaalf procent ten opzichte van 2008). Tweederde zou ook van merk switchen als een ander merk, van vergelijkbare kwaliteit, een goed doel zou steunen. Het onderzoek toont bovendien aan dat 66 procent van de mensen zegt dat het niet langer genoeg is voor bedrijven om geld weg te geven, maar dat ze goede doelen in hun dagelijkse gang van zaken moeten verweven.
‘Sociaal’ als nieuw statussymbool
Uit het onderzoek blijkt ook dat traditionele statusobjecten zoals grote huizen en luxe auto’s inleveren ten opzichte van een nieuwe status: je identificeren met sociale doelen. Dit onderstreept het belang voor bedrijven om zich te koppelen aan een authentiek sociaal doel. Het onderzoek laat zien dat momenteel meer dan de helft (67 procent) liever in een hybride auto rijdt dan in een luxe bolide (33 procent). Een ruime meerderheid (zeventig procent) woont liever in een eco-vriendelijk huis, dan een groot huis (dertig procent). En 68 procent van de mensen vindt dat het steeds onacceptabeler wordt om geen zichtbare moeite te doen om het milieu of een gezonde levensstijl te ondersteunen. Verder heeft 69 procent inmiddels zelfs voorkeur voor een merk dat het levensonderhoud steunt van lokale producenten dan een designer merk (31 procent).
Bedrijven en sociale doelen
Bedrijven en merken pikken deze trend op en integreren sociale doelen in de zakelijke doelstellingen. Zo worden nieuwe markten gecreëerd en het werkt om zo loyaliteit en reputaties in bestaande markten te beschermen en te verbeteren. Enkele voorbeelden uit het groeiende aantal merken die een markt hebben gecreëerd rondom sociale doelen zijn Ben & Jerry’s, Brita, Innocent Smoothies, TOMS Shoes en Toyota Prius.
Consument geeft minder donaties maar meer tijd
Intussen is zeventig procent van de consumenten in mindere mate in staat om geld te doneren aan maatschappelijke doelen. Ongeveer eenderde procent heeft in de recessie minder geld gedoneerd, in de VS is dat iets meer dan de helft. Meer dan de helft, 53 procent, heeft echter meer tijd gemaakt in het afgelopen jaar om goede doelen te steunen omdat charitatieve instellingen en non-profit organisaties nadelen ondervinden van de economische situatie.
Klik voor meer informatie hier.
(Social) Impact