Publieksstrategie
Het museum wordt bij het wervingsproces ondersteund door Egon Zehnder, een executieve searchbureau in het hogere segment. De nieuwe directeur moet een strategie voor het publiek ontwikkelen in brede zin: nationaal en internationaal, in het museumgebouw en daarbuiten, fysiek en online, betalend en niet-betalend.Het ‘stakeholdermanagement’ is een primaire verantwoordelijkheid van de directeur publiek. Daarnaast is fondsenwerving van essentieel belang voor het genereren van financiële steun van (inter)nationale sponoren, fondsen, partners, vrienden en particuliere schenkers.
Maatschappelijk draagvlak
Volgens het museum draagt het onderhouden van relaties met deze groepen tevens bij aan een breed maatschappelijk draagvlak. Het Rijkmuseum wordt gesubsidieerd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. Founder is Koninklijke Philips NV. Hoofdsponsoren zijn VriendenLoterij, ING en KPN.Het encyclopedische Rijksmuseum positioneert zich als het museum van Nederland: ‘Het vertelt het verhaal van 800 jaar Nederlandse kunst en geschiedenis vanaf 1200 tot nu.’ Volgens het museum krijgen kunst en geschiedenis er betekenis voor een breed samengesteld, hedendaags (inter)nationaal publiek.
Verbreden en verdiepen
In 2023 opende het vernieuwde Rijksmuseum met het verhaal van de kunst en geschiedenis van Nederland. In de komende jaren wil het museum dit verhaal verbreden en verdiepen. Zodat de bezoeker telkens weer iets nieuws kan ontdekken, nieuwe inzichten krijgt en zijn horizon kan verbreden.Het Rijksmuseum wil midden in de maatschappij staan en wil het publiek centraal stellen, aldus de personeelsadvertentie voor een nieuwe directeur publiek. ‘Het bezoek groeit evenals de interesse voor het museum.’ Dit vereist een stevige verandering van het publiek in de ontwikkeling van ‘een integrale publieksvisie’. Een visie op het behouden en aantrekken van bestaand en nieuw publiek.