Groei goede doelen op Facebook neemt wederom af

De meting van de Facebook Top 250 over het vierde kwartaal van 2017 laat wederom een daling zien.
De meting van de Facebook Top 250 over het vierde kwartaal van 2017 laat wederom een daling zien.
3 januari 2018
Nieuws | | Fondsenwerving

Bij de meting over het derde kwartaal van 2017 van de activiteiten van goede doelen op Facebook constateerde onderzoeker Walter van Kaam dat de kwartaalgroei achterbleef bij die van de afgelopen twee jaren. Er leek sprake te zijn van een zomerdip, maar de meting van het vierde kwartaal laat een nog lagere groei zien.  
 
In het afgelopen kwartaal is er geen enkele organisatie wegens inactiviteit uit de lijst verwijderd. Wel zijn er drie organisaties uit de Top 250 gevallen: Yojana Projecthulp en Be More vanwege te weinig berichten en ICS haalde de ondergrens van 1.877 likes niet. Hierdoor zijn er drie nieuwe toetreders: XminY, het Huidfonds en het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.
 
Ontwikkeling
De totale groei van het aantal likes bedroeg 347.417 en is daarmee net lager dan die van het vorige kwartaal. Van Kaam heeft daarbij wel een aantekening: ‘Zonder de inactiviteit van de twee eerdergenoemde organisaties zou de groei wel enigszins verbeterd zijn. Desalniettemin is de groei toch nog tegenvallend.’ Het totale aantal likes van de Top 250 bedraagt bij deze meting 9,16 miljoen.
 

 
Aantal likes daalt
Twee zaken vallen volgens Van Kaam op. ‘Net als bij de vorige meting moet ik constateren dat het aantal likes van heel wat organisaties daalt, waaronder opnieuw enkele grote organisaties. Het is opvallend dat er al een tijdlang sprake is van een toenemend evenwicht van de groei. Het onderste deel van de lijst heeft een steeds groter aandeel in de groei van het aantal likes. Dat zie ik ook dit kwartaal terug.’
 
Verschuivingen
Veel verschuivingen waren er dit kwartaal niet. KidsRights betrad opnieuw de Top 10, waardoor Rode Kruis terug naar positie 11 zakte. Dress Red Day ging van 17 naar 14 en Foodwatch van 22 naar 18. Alzheimer Nederland sprong van 29 naar positie 23. Iets lager op de lijst valt vooral de groei van KNCV Tuberculosefonds op. Stonden zij bij de meting in juni nog op positie 86, inmiddels klimmen ze op naar positie 43.
 
Nieuwe trend?
Bij de vorige meting maakte Van Kaam melding van een nieuwe trend. Is die er? ‘Het lijkt er voorzichtig op, maar om nu te stellen dat er sprake is van een grote verandering. Nee, dat ook weer niet. Al met al lijkt het erop dat vooral de grote organisaties het voorlopig wat rustiger aan doen op Facebook. Wat daarvan de oorzaak is, valt vooralsnog moeilijk te achterhalen. Het betekent echter vooral dat er sprake is van een status quo en dat biedt vanzelfsprekend mogelijkheden voor organisaties die tegen de stroom in zwemmen.’
 
Donatiebutton
Van Kaam onderzocht ook het effect van de nieuwe donatiemogelijkheid op Facebook. ‘Tot op heden heb ik twintig Nederlandse goede doelen kunnen identificeren die deze mogelijkheid toegevoegd hebben aan hun pagina, waarvan tien uit de Top 250. Ik ben heel benieuwd hoe dat bij de volgende waarneming zal zijn’, aldus Van Kaam.