OPTA heeft de Goede Doelen Loterijen (BankGiro Loterij, Nationale Postcode Loterij, VriendenLoterij en de overkoepelende Holding Nationale Goede Doelen Loterijen) wederom beboet voor het overtreden van de telemarketingregels. Consumenten werden tegen hun wil telefonisch benaderd door de Goede Doelen Loterijen. De boetes bedragen in totaal 845.000 euro.
In totaal zijn bijna 140.000 consumenten ongevraagd gebeld, ondanks dat zij ingeschreven stonden bij het Bel-me-niet-register. Daarnaast is tijdens bijna 550.000 telefoontjes niet actief aan consumenten gevraagd of zij nogmaals gebeld wilden worden (‘recht van verzet’) noch inschrijving in het register aangeboden. Deze telefoontjes zijn gepleegd in de periode van 1 november 2009 tot 1 november 2010.
“Stevig gesprek”
In 2011 kreeg een deel van de Goede Doelen Loterijen ook al een boete van 262.500 euro. Remko Bos (foto), directeur van OPTA: “Naar aanleiding van deze en eerdere boetes, hebben wij een stevig gesprek met de Goede Doelen Loterijen gevoerd om te kijken wat er nog meer nodig is om ervoor te zorgen dat zij hun leven beteren. Wij willen weten hoe zij in hun bedrijfsprocessen en –cultuur omgaan met regelnaleving. Van de Goede Doelen Loterijen verwachten we dat ze er alles aan doen om consumentenirritatie te voorkomen."
Publicatieverbod afgewezen
De Goede Doelen Loterijen hebben bezwaar gemaakt bij OPTA tegen de boetes. De rechter heeft het verzoek van de Goede Doelen Loterijen om publicatie van dit besluit te verbieden, afgewezen.
Loterijen