Tijdens de vorige metingen van de Goede Doelen Twitter Top 250 was Walter van Kaam al een beetje pessimistisch en nu lijkt de kogel door de kerk. Een toenemend aantal goede doelen is inactief op Twitter en verliest volgers. De AVG lijkt een te gemakkelijke oorzaak, maar wat is het dan wel?
Er is behoorlijk wat veranderd, constateert Van Kaam. ‘De eerste indicatie dat er echt iets aan het veranderen is komt uit de grote lijst aan mutaties in de samenstelling van de Top 250. Twee organisaties verstuurden de afgelopen twee kwartalen geen enkele tweet en verdwenen daarom uit de waarnemingslijst, namelijk Brooke Hospital for Animals en Help Burundi. Zij hadden al geen vermelding meer in de Top 250. Maar liefst acht organisaties, waarvan zeven uit de vorige Top 250, hebben sinds de vorige meting geen enkele tweet meer verzonden en komen dus niet in aanmerking voor vermelding in deze Top 250. Door de vele inactieve accounts zijn er dan ook zeven nieuwe toetreders.’
Uitzonderlijk weinig volgers
De ontwikkeling van het aantal volgers is een punt van zorg, zegt Van Kaam. ‘Op het eerste gezicht lijkt het nog enigszins mee te vallen, met een groei van 143.364 volgers dit kwartaal naar een totaal van net geen 3,5 miljoen. Maar het Van Gogh Museum stijgt met 115.560 volgers. Dat betekent dat er voor de rest nog een groei van 27.804 volgers te noteren valt. Dat is uitzonderlijk laag, getuige ook de kwartaalgroei in de afgelopen jaren. Ik moet ver terug in de tijd om zo'n laag aantal tegen te komen.’
‘Aantal tweets klopt niet’
Maar daar houdt het niet mee op. Zonder de groei van World Press Photo resteert een groei van 11.904 volgers. Van Kaam: ‘Het is een gemiddelde groei van slechts 48 volgers per organisatie. Dat is echt ongekend en heb ik nooit eerder waargenomen. Opmerkelijk is dat de telling van het verzonden aantal tweets totaal niet lijkt te kloppen. Het getoonde aantal daalt bij vele tientallen goede doelen, terwijl zij wel degelijk tweets verzonden hebben. Worden er tweets verwijderd door Twitter? Of gaat er iets mis met de historische telling?
Oorzaken
Maar wat betekenen die cijfers volgens Van Kaam? Hij maakt een rekensom: ‘De afvallers uit de Top 250 door inactiviteit hadden gezamenlijk 10.883 volgers. De som van het aantal volgers van de nieuwkomers is 3.645. Dat scheelt alvast 7.238 volgers. Fonds Verstandelijk gehandicapten stond met 3.296 Volgers in de lijst. Door de omzetting naar HandicapNL daalt het aantal volgers van het nieuwe account naar 488. Dat is een verschil van 2.806 volgers. Tel die effecten bij elkaar op en het verschil is al 10.044 volgers. En dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van de kleine 12.000 groei in volgers die ik eerder constateerde. Nog steeds laag, maar minder dramatisch dan het eerste beeld. Maar dan ga ik er natuurlijk wel aan voorbij dat er dus goede doelen zijn die ervoor kiezen volledig inactief te zijn op Twitter.’
Fake news
Van Kaam denkt ook dat de invoering van de AVG er iets mee te maken heeft. ‘De voortdurende aandacht voor privacy, gevoed door de komst van en aandacht voor de GDPR/AVG en de nieuwsstroom rondom datamisbruik tijdens de verkiezingen in de VS, leidt tot het verdwijnen van gebruikers van alle sociale media, dus ook van Twitter. Mensen zijn door de berichtgeving voorzichtiger aan het worden als het om hun privacy gaat en wanneer ze toch al niet meer actief waren op Twitter, is dit een goed moment om daadwerkelijk afscheid te nemen. De druk op de sociale media-giganten om grip te krijgen op fake news heeft als bijkomend effect dat er door die organisaties veel meer schoning van accounts lijkt plaats te vinden.’
Tekort aan handen
Een tekort aan personeel is volgens Van Kaam ook een reden. ‘Er zijn heel wat goede doelen die op dit moment moeite hebben om invulling te geven aan online vacatures. En als je geen handen hebt om het werk te doen, wordt het behoorlijk lastig om je te ontwikkelen. Die personele schaarste zal nog wel even aanhouden, de consequentie ervan dus ook.’
En nu?
Van Kaam: ‘Je hoort wel eens dat Twitter niet zo belangrijk meer is, omdat jongeren er minder gebruik van maken. Dat bestrijd ik. Kijk maar naar het onderzoek van Newcom naar het sociale media-gebruik van Nederland in 2018. Het gebruik van Twitter in Nederland neemt nog steeds toe. Waarom is de groei er bij de goede doelen dan uit? Het effect van de recente ontwikkelingen rondom privacy en sociale media mag zeker niet onderschat worden. Maar ook de druk om continu content te moeten produceren en de onduidelijkheid over het rendement van de inzet is bij veel organisaties een pijnpunt, alhoewel ze dat minstens ten dele ook zichzelf mogen aanrekenen.’
Klik hier voor de volledige Goede Doelen Twitter Top 250
Fondsenwerving