Goede doelen-blad voor baby boomers

31 januari 2007
Nieuws | | De Dikke Blauwe

Lenthe Publishers brengt diverse goede doelen-uitgaven uit. Een magazine dat zich richt op consumenten - potentiële gevers - was er echter nog niet. Dat gaat veranderen. Op 5 maart wordt tijdens de beurs ZIN het mediaplatform/magazine Doelbewust gelanceerd. Voornaamste doelgroep: babyboomers. FM vroeg uitgever Monique Hus naar haar plannen.


Waarom is het tijd om een concept als Doelbewust in de markt te zetten?

 


Monique Hus: "De groep vijftig plussers is 5,2 miljoen mensen groot. En er zijn 6 miljoen veertig plussers. Als je naar het bestedingsgedrag kijkt blijkt de ‘gouden generatie' 80% van het belegde geld onder zich hebben. Er zit dus veel geld. Uit onderzoek blijkt dat baby boomers gelukkig zijn en goed in hun vel zitten. Mensen die zich goed voelen geven makkelijker. De maatschappelijke betrokkenheid van de vijftig plussers is bovendien groot: men wil een betere wereld achterlaten voor volgende generaties. Er is op het gebied van schenkingen en nalaten aan goede doelen dus veel potentieel."

 


Hoe gaan jullie deze groep aanspreken?

 


Monique Hus: "Doelbewust wordt gelanceerd op de babyboom beurs ZIN, die in maart in de RAI wordt gehouden. We hebben op deze beurs ons eigen Doelbewust-plein. Op het plein presenteren elf goede doelen en culturele organisaties zich. En dan niet op de gebruikelijke manier, met wat ballonnen en brochures. We hebben gevraagd om interactieve presentaties. De Hartstichting gaat bijvoorbeeld het cholesterol van bezoekers meten. Het Astmafonds simuleert een situatie waarin weinig lucht is. Het Leger des Heils gaat soep uitdelen, maar dan wel bereid door een topkok. We organiseren daarnaast debatjes, we gaan iets met vrijwilligers doen en er is elke beursdag een verrassing. Denk bijvoorbeeld aan een bekende Nederlander of een verrassingsconcert. Op een aantal laptops kunnen bezoekers de Nationale Goede Doelen Test doen, waarmee ze kunnen bepalen welk goed doel het best bij ze past."

 


Wat is het doel van de aanwezigheid van Doelbewust op ZIN? Beursbezoekers ertoe bewegen om donateur te worden?

 


Monique Hus: "Vijftig plussers zijn kritisch. Ze hebben veel ervaring. Je moet ze dus weten te raken. We moeten deze doelgroep kunnen overtuigen, door te denken vanuit de behoefte van de 50+ consument. Dan pas kun je een relatie opbouwen. Dat heeft tijd nodig."

 


Een van de manieren om aan die relatie te werken is het magazine.

 


Monique Hus: "Klopt, we gaan op jaarbasis twaalf e-magazines uitgeven. Speciaal voor de beurs geven we een eerste editie in print uit, die veertig pagina's dik is. Ook zullen we jaarlijks de Dikke Doelbewust uitbrengen, een magazine met het formaat van een boek. Abonnees krijgen 50% korting op de Dikke Doelbewust. Het maandelijkse magazine zal artikelen bevatten over activiteiten van goede doelen en culturele organisaties, maar ook over fiscale en juridische aspecten van geven. Daarnaast zullen human interest verhalen gepubliceerd worden. Bijvoorbeeld over een vrijwilliger die een project in Afrika heeft gedaan. De toon van het magazine is vlot, informatief en entertainend. De 16 zal niet bij de goede doelen op schoot zitten en onafhankelijk te werk gaan. Ons doel is een soort gids te zijn, die de consument bij de hand neemt in een tijd waar letterlijk duizenden goede doelen om aandacht vragen. Een abonnement op het magazine is relatief goedkoop. Goede doelen hebben in financiële zin ook al direct baat bij Doelbewust, omdat € 2,50 per abonnement zal worden overgemaakt aan de goede doelen."

 


Is het verstandig om bij een doelgroep op leeftijd zo zwaar in te zetten op internet?

 


Monique Hus: "Dat argument is achterhaald. Bijna 70% van de vijftig plussers is actief op internet. Recent onderzoek wijst uit dat dit percentage nog steeds stevig doorgroeit."

 


Hoe zal de marketing van het magazine er - naast de beursdeelname - uitzien?

 


Monique Hus: "We willen snel zoveel mogelijk consumenten als abonnee binnenhalen. De eerste stap daartoe zetten we op ZIN. Daarnaast worden wervingspagina's gezet in tijdschriften van goede doelen en zullen we met een bannercampagne stevig inzetten op internet. We richten ons natuurlijk voornamelijk op magazines en websites die baby boomers bedienen. Over anderhalve week gaat de website van Doelbewust de lucht in."

 


Het zal allemaal veel geld gaan kosten, dat niet terug wordt verdiend met abonnementsgelden.

 


Monique Hus: "Dat is juist. We gaan ook niet voor het snelle geld. Onze voornaamste doelstelling is om op relatief korte termijn een groot bestand met adressen te realiseren, waarmee weer nieuwe marketingacties kunnen worden opgezet. Een dergelijk uniek bestand kan ook voor de fondsen zeer interessant zijn. Concrete targets? Die hebben we ons niet gesteld. Ook voor ons is het allemaal nieuw. Het is niet in te schatten wat het effect van een beurs als ZIN zal zijn. Over een paar maanden kunnen we een eerste balans opmaken."

 


Meer informatie (binnenkort) op: www.doelbewust.net