In augustus publiceerde GivingTuesday's Data Commons haar 2021 Lookback-rapport over trends in wereldwijde vrijgevigheid: From Scarcity to Abundance: Mapping the Giving Ecosystem.
Woodrow Rosenbaum, Chief data officer Giving Tuesday Global: “In dit nieuwe rapport putten we niet alleen uit een breed scala aan gegevensbronnen om een uniek beeld te geven van de staat van geven in 2021, maar – even belangrijk – we leggen de basis voor een heroverweging van hoe de sociale sector vrijgevigheid begrijpt en cultiveert.
GivingTuesday kijkt in dit rapport verder dan financiële donaties aan geregistreerde non-profitorganisaties, die de meeste schenkers en gevers uitsluiten. From Scarcity to abundance brengt het ecosysteem van schenken en geven in zijn ware overvloed in kaart, door benchmarks vast te stellen van de verschillende soorten geven. Niet alleen geld, maar ook tijd, items en sociale belangenbehartiging worden meegenomen. Daarnaast wordt gekeken naar verschillende contexten, zoals geven aan gemeenschap groepen en niet-gezinsindividuen naast non-profitorganisaties.
Belangrijke conclusies zijn onder meer:
· Vrijgevigheid is overvloedig en divers - 85% van de ondervraagde mensen wereldwijd gaf in 2021; niet-monetair geven kwam 2x vaker voor dan geldelijk geven. Wereldwijd gaf slechts 5% van de mensen die gaven alleen geld.
· Geven gebeurde in alle groepen van ontvangers – In de VS kwam geven aan niet-geregistreerde entiteiten meer dan 2x vaker voor dan geven aan geregistreerde entiteiten; waarbij de meeste mensen aan meerdere soorten ontvangers geven. Slechts 2,5% van de mensen die gaven, gaf alleen geld aan non-profitorganisaties.
· Vrijwilligerswerk voor non-profitorganisaties heeft zijn eigen unieke tweejarige trend gevolgd in vergelijking met het geven van geld: het steeg met 7,4% in 2021 na een ernstige daling in 2020, maar bleef nog ver onder het pre-COVID-19-niveau in de VS.
Het hele rapport lees je hier.
#GivingTuesday is de wereldwijde actiedag om goed te doen, jaarlijks op de eerste dinsdag na Black Friday en Cyber Monday. In 2022 is dat op 29 november. Meedoen? Iedere grote of kleine actie, van een kleine groep op professionele organisatie, is welkom. #GivingTuesday helpt met het gratis beschikbaar stellen van een toolkit, stappenplan, logo’s, publiciteit, social media uitingen, en meer.