AMSTERDAM (22 maart) – De Engelse koepelorganisaties Charity Finance Group en Acevo en de denktank New Philanthropy Capital hebben een gids gepubliceerd over het rapporteren van impact: The Principles of Good Impact Reporting. De gids moet, samen de bijbehorende gids Principles into Practice, instrumenten aanreiken aan goede doelenorganisaties om hun impact te meten en te rapporteren. Net als in Nederland is dit in het Verenigd Koninkrijk momenteel een belangrijk onderwerp in de filantropie.
“Organisaties worden steeds meer door donateurs en belanghebbenden onder druk gezet om hun impact transparanter te maken door middel van effectieve reportages”, zegt een woordvoerder van de Charity Finance Group. “Door het gebruik van de principes uit het boek krijgen ze meer invloed op hoe ze als organisatie worden gezien. Daarnaast verschuift zo de focus van zorgen over administratieve kosten of directeurssalarissen naar wat er echt toe doet: het verschil dat ze maken in levens van mensen.”
Impact communiceren
Het boek geeft ook handvatten over hoe je impact communiceert en wat je precies moet communiceren. Om effectief te werken, moeten goede doelenorganisaties duidelijk maken waarom ze bestaan, wat ze willen bereiken, welke activiteiten ze ontplooien om dat doel te bereiken en welke resultaten ze hebben geboekt. Die resultaten moeten onderbouwd worden met bewijzen van succes, maar ook met welke lessen ze hebben geleerd van hun werk.
Metingen moeten transparant zijn
Daarnaast is het van belang dat metingen duidelijk, toegankelijk en transparant moeten zijn. Metingen moeten controleerbaar zijn door een ieder die daarin geïnteresseerd is en moeten voldoende detaillering bevatten.
Klik hier voor meer informatie over de uitgave.
(Social) Impact
Gids moet organisaties helpen met impact reporting
22 maart 2012
Nieuws | Redactie DDB | (Social) Impact