Geven in Nederland 2020: verdieping voor bedrijven gewenst

Geven in Nederland 2020: verdieping voor bedrijven gewenst
Geven in Nederland 2020: verdieping voor bedrijven gewenst
21 april 2020
Opinie | | Corporate Foundations

Gedegen wetenschappelijk onderzoek kost tijd en dat geldt ook voor dit belangrijke tweejaarlijkse onderzoek dat met een jaar vertraging werd uitgevoerd in 2019 over het geven in 2018. De vorige editie kwam uit in 2017 en betrof cijfers over 2015. De waarde van dit onderzoek is zeker ook gelegen in het feit dat het steeds weer wordt herhaald en kan worden vergeleken met eerdere jaren.

Het is allereerst verheugend dat de financiering van Geven in Nederland na wat hapering toch weer is geregeld. Hulde aan eenieder die hieraan bijdraagt. Het zou beschamend zijn als een sector waar blijkens dit onderzoek 5.7 miljard in omgaat, niet in staat is een paar ton op te hoesten om dit onderzoek mogelijk te maken. Desondanks is het wonderlijk dat dit maar in weinig landen gebeurt. Ik geef al meer dan 10 jaar trainingen in effectieve belangenbehartiging en mijn eerste punt is altijd dat je voor een goede basis overzicht moet hebben over je onderwerp: hoeveel mensen betreft het en hoeveel geld gaat er in om. Dat geldt zeker voor de filantropische sector, want maar weinig mensen hebben een idee wat daar omgaat. In geld gaat het dus om bijna 6 miljard euro, maar als je daar de bijdrage in tijd aan toevoegt is het nog veel meer. 40% van de Nederlanders besteedt gemiddeld 15 uur per maand aan vrijwilligerswerk. Dat is ruim 1.2 miljard uur bij elkaar. Als je dat waardeert tegen minimumloon van ongeveer €10 is dat nog eens 12 miljard. Deze berekening komt niet uit het onderzoek, maar van de achterkant van mijn sigarendoos. Het is wel substantieel.

Het was de bedoeling de Geven in Nederland cijfers tijdens een groots event te presenteren en de Goede Doelenloterijen hadden hun gebouw daarvoor beschikbaar gesteld. Dat werd nu vervangen door een virtuele presentatie met behulp van Zoom en dat ging prima. Ruim 200 mensen namen deel en de sessie was goed voorbereid met een duidelijke taakverdeling en presentaties op het scherm. Ik gebruik Zoom al vijf jaar en ben er helemaal aan gewend. Er is terechte kritiek op dit platform met betrekking to de privacy en daar wordt nu aan gewerkt, maar er moet ook gezegd worden dat het gemakkelijk is in gebruik.

Wat valt op in de cijfers: er is een stijging van ruim 10% ten opzichte van 2015 in alle categorieën, waaronder de belangrijkste, de huishoudens. Uitzondering zijn de bedrijven, waarover zo meer. Er is ook gekeken naar het geven per generatie en duidelijk is dat de oudste generatie het meest geeft. Maar het belang wordt gedeeld door alle generaties. Opvallend voor mij was de stijging in het aantal vaste donateurs, in 2011 nog 35% en nu 44%. Er wordt vaak geroepen dat donateurs zich niet (meer) willen binden, dat wordt hierdoor wel gelogenstraft. ‘De’ donateur bestaat blijkbaar niet, het zijn net echte mensen. Dit is een bemoedigend gegeven voor goede doelen: er zijn voldoende mensen die zich aan je willen binden, maak er gebruik van en zorg goed voor ze!

Als programmamanager voor Corporate Foundations binnen de Stichting Lenthe was ik vooral benieuwd naar het geven door bedrijven en laat dit nu net de enige groep zijn waar het bedrag is gezakt. Bij nadere bestudering van de cijfers blijkt dat er een piek was aan geven door bedrijven aan kerk en levensbeschouwing in 2015 (toen 367 miljoen) en dat dit nu structureel lager is (73 miljoen) terwijl andere categorieën meer hebben gekregen, met name gezondheid en milieu. Sport en recreatie is nog steeds het grootste doel van bedrijven. Ik heb inmiddels het boek besteld en ga dit ongetwijfeld verder uitpluizen. De onderzoeksgroep is overigens nog bezig met verdere verdieping van het onderzoek naar corporate foundations en dat is ook iets om nauwlettend in de gaten te houden.

Wat betreft de kerken: zij spelen een positieve rol in deze tijd van sociale isolatie en ondersteunen veel mensen in onze samenleving terwijl ze zijn verstoken van hun belangrijkste, wekelijkse bijeenkomst, de moskee op vrijdag, de sjoel op zaterdag en de christelijke kerken op zondag. Het lijkt mij voor de gelovigen onder ons belangrijk hen ruimhartig financieel te steunen in deze tijd!

Daarmee komen we bij de actualiteit en ook die kwam aan bod bij de presentatie van Geven in Nederland: wat betekent de corona crisis voor de sector? Hiervoor waren drie branchevertegenwoordigers uitgenodigd, van de organisatie voor vrijwilligerswerk NOV, de Vereniging Fondsen in Nederland (FIN) en Goede Doelen Nederland. Dit was een interessante toevoeging aan het programma en een voordeel van online programmering, waarin je snel kunt schakelen en elementen toevoegen. Wat mij hier opviel was de veelheid aan initiatieven die genomen worden om mensen in nood te ondersteunen door organisaties en fondsen. Zie bijvoorbeeld de website van de FIN hiervoor: KLIK HIER.

Opvallend is ook dat goede doelen nu er een aantal wervingskanalen is weggevallen (zoals collecte en face-to-face fundraising) veel meer zijn gaan bellen en dat dit zeer wordt gewaardeerd door donateurs. Ik had dit in mijn eigen netwerk ook al gehoord, ook uit Engeland. Telemarketing is dus een goed kanaal en levert voor onze sector geen irritatie op, maar waardering. Belangrijk om in te brengen als de nieuwe wetgeving rond dit onderwerp in de Tweede Kamer aan de orde komt en een uitzonderingspositie te bepleiten voor onze sector.

►Voor wie meer wil weten: de presentatie is nog online te bekijken: KLIK HIER
►En als je echt bent geïnteresseerd, bestel dan het gedrukte boek: KLIK HIER. Warm aanbevolen!

Wilt u meer bijdragen lezen van DDB-Expert Onderzoek Marc Wortmann? Klik hier