AMSTELVEEN (4 november) – Een vleugje citroengeur, en mensen worden op slag aardiger. Dat ontdekte Katie Liljenquist, verbonden aan de School of management van de Amerikaanse Brigham Young Universiteit.
In een experiment werden vrijwilligers en donateurs geworven voor een liefdadigheidsinstelling. Het aantal donateurs liep uiteen van zes (in de muffe omgeving) naar 22 procent.
In een andere proefopstelling, die wordt beschreven in haar onderzoek "The Smell of Virtue: Clean Scents Promote Reciprocity and Charity", moesten proefpersonen een hoeveelheid geld eerlijk delen met een ander, zonder dat die ander wist wat het oorspronkelijke bedrag was. De deelnemers kregen twaalf dollar. In een muffe ruimte gaven ze gemiddeld drie dollar aan de ander. In een fris ruikende ruimte steeg dat naar ruim vijf dollar.
Geen dure campagnes nodig
Liljenquist: ‘Bedrijven voeren allerlei dure campagnes, of hanteren strenge regels om hun personeel meer ethisch besef bij te brengen. Geur is een simpele, onopvallende manier om exact hetzelfde te bereiken.’
Klik hier voor een samenvatting van haar rapport.