‘Het geheugen van de mens is een onbetrouwbaar fenomeen’, zo concludeerde ooit de Leidse Professor Wagenaar, autoriteit op dit gebied. En dat blijkt. In de FM van vorige week memoreert Schuringa in zijn column dat Wim Kok tijdens het seminar op Nyenrode gezegd zou hebben dat bedrijven wel wat anders aan hun hoofd hebben dan MVO. Dat geld verdienen de enige drijfveer is. Wij, acht man sterk, waren daar ook en konden ons dit moment niet herinneren. Wij zochten de band op. Het seminar werd namelijk gefilmd. Kok zegt letterlijk op de vraag of MVO gespreksonderwerp in de boardrooms is: ‘ MVO zijn grote woorden. Bedrijven doen niet primair aan filantropie. Rekening houden met de samenleving is onderdeel van een goed businessplan. Het hoort dan ook bij de kern van ondernemen. Ook op dat vlak moet gepresteerd worden. Het is een zakelijke synthese’. Kok vervolgde met het voorbeeld van TNT (world food programme). Schuringa heeft dus een falend geheugen of wilde wellicht iets suggereren. In dat laatste geval is er maar één drol. Geen warme, maar een flapdrol genaamd Ir. H(an) Schuringa jr.
Jos Verhoeven, directeur Start Foundation en organisator praktijkseminar: Sociaal rendement meten, hoe doe je dat?