Eveline Sprangers: Cultuursector kan veel leren van retail en toerisme

Eveline Hollanders-Sprangers
Eveline Hollanders-Sprangers
15 november 2018

Sinds december 2017 werkt Eveline Hollanders-Sprangers als hoofd marketing, communicatie en educatie bij het Chassé Theater in Breda. Online community Cultuurmarketing interviewde Eveline Sprangers voor de rubriek Movers & Shakers.

Het Chassé Theater is een theater en cinema in het centrum van Breda. In drie theater- en drie filmzalen ontvangt Chassé jaarlijks circa 400.000 bezoekers. Cultuurmarketing schetst dat het Chassé Theater voorop gaat op het gebied van innovatie. Aan bezoekers van de website kan bijvoorbeeld content getoond worden die speciaal op hen is afgestemd. Met de aanstelling van Eveline Hollanders-Sprangers wil het Chassé Theater online marketing opnieuw naar een hoger niveau tillen.

Online marketing
Eveline legt uit dat online marketing steeds belangrijker wordt voor de cultuursector. De marketinginspanningen worden meetbaar en iedereen heeft tegenwoordig een smartphone. Eveline heeft veel baat bij de grote kennis en met online marketing die ze opdeed bij bedrijven als Reed Business Opleidingen en Libéma. Overigens blijft het belang van offline marketing volgens Eveline overeind.

Persona’s
Om de verschillende soorten (potentiële) klanten te bereiken maakt het marketingteam gebruik van persona’s. Het team is er gezamenlijk voor verantwoordelijk dat de verschillende persona’s bereikt en gefaciliteerd worden met de juiste marketingmix. ‘Het is mijn taak om te zorgen dat iedereen de juiste dingen doet, dat de focus op de juiste punten ligt en we het beoogde resultaat behalen. Samen met het team kijk ik waar we nog winst kunnen behalen en bepalen we de doelen voor het komende seizoen en voor de langere termijn.’, legt Eveline uit.

Eigen wereldje
Gevraagd naar de kansen die de cultuurmarketingsector laat liggen, antwoordt Eveline dat er al veel verandering gaande is in de sector en dat veel dingen goed worden gedaan. ‘Maar wat ik wel merk is dat de culturele sector heel erg in zijn eigen wereldje zit. Iedereen werkt met dezelfde leveranciers en haalt zijn kennis uit de cultuurbranche. Dat merkte ik ook duidelijk in mijn team. Ik laat ze nu dingen zien van buiten deze sector. Als cultuursector kun je namelijk veel leren van retail en toerisme. Daar ligt ook de focus op de consumentenmarkt, maar zijn ze al veel verder op het gebied van online marketing.’

Lees hier het interview op de website van Cultuurmarketing