Europees bedrijfsleven profiteert van MVO

24 januari 2007
Nieuws | | Organisatienieuws

In opdracht van de Europese Commissie heeft CSR Europe onlangs de stand van zaken rond MVO in Europa in kaart gebracht. De belangrijkste conclusies: bij de meerderheid van de onderzochte bedrijven verbeterden goodwill, geloofwaardigheid en reputatie. En waar het mis ging was vaak de organisatiestructuur de boosdoener, niet de overheid.


Het onderzoeksproject, waarbij 500 praktijkvoorbeelden en 140 netwerkactiviteiten werden onderzocht, ging van start met een handvol prangende vragen. Waar vinden verantwoorde veranderingen plaats? Binnen welke MVO-thema's innoveren bedrijven het meest? Welke belemmeringen zijn er bij de implementatie van innovatie MVO-oplossingen? En: bestaat er een Europese MVO-gedachte?

 


Veel milieu, weinig diversiteit

Het bleek dat in de helft van de onderzochte cases bedrijven op een innovatieve wijze samenwerken met hun stakeholders om sociale- en milieuproblemen aan te pakken. Wat de thema's betreft, blijkt er vooral veel aandacht te zijn voor milieu en relatief weinig voor diversiteit en gelijke kansen. Ook is meer aandacht nodig voor gezondheid en veiligheid, zo stellen de onderzoekers.

 


Management struikelblok

Hoe zit het met het effect van MVO-activiteiten op de bedrijfsvoering en het bedrijfsresultaat? Ook dit is onderzocht. In meer dan 63% van de gevallen verbeterden geloofwaardigheid, goodwill en reputatie. Ongeveer de helft van de netwerkactiviteiten leidt tot verbeterde bedrijfsprestaties. En wanneer het niet goed gaat is de overheid daarvoor niet verantwoordelijk. Slechts 5% van de externe belemmeringen kan worden toegeschreven aan regelgeving en overheid. In 1 op de 3 gevallen is de interne organisatie of het management het voornaamste struikelblok.

 


Download hier het complete rapport in het Engels (ongeveer 4mb)
 

MVO