Voor bedrijfsfondsen is de relatie met het moederbedrijf soms ingewikkeld en is er tijd nodig om de relatie tot bloei te laten komen. Om over die spanning op de draad met elkaar te spreken en ook de ‘briljante mislukkingen’ uit te wisselen, is interessanter dan het alleen over de succesverhalen te hebben. Deze en andere conclusies werden getrokken tijdens de eerste live (!) kennissessie van het Corporate Foundations Forum op 25 augustus in Den Haag.
Maatschappelijke winst
De CFF-kennissessie, samengesteld door dagvoorzitter Marc Wortmann, vond plaats in de Madurozaal in Madurodam. Voor de meeste vertegenwoordigers van bedrijfsfondsen was het sinds het uitbreken van de coronacrisis de eerste keer om live met collega’s te spreken. De ongeveer twintig deelnemers discussieerden op anderhalve meter afstand van elkaar onder leiding Corporate Foundations-expert dr. Lonneke Roza (Erasmus Universiteit) over de relatie tussen het bedrijfsfonds en het moederbedrijf. Een interessante relatie, want als bedrijf is het steeds meer een must om niet alleen voor de winst en de aandeelhouders te gaan, maar ook voor de maatschappelijke winst. Dat roept de vraag op: hoe maak je als bedrijfsfonds de meeste maatschappelijke impact en levert dat ook iets op voor het moederbedrijf?
Spanningsvelden
Een eerste rondje aan ervaringen bij de verschillende bedrijfsfondsen leert dat er vele manieren zijn om te werk te gaan. Maar bovenal is het belangrijk om een methode te vinden die bij het fonds past. Dat kan natuurlijk even zoeken zijn. Roza: ‘Ik vind de spanningsvelden veel interessanter dan wat er allemaal goed gaat. Hoe kan je bijvoorbeeld een doelgroep bereiken, die het product dat het bedrijf levert normaal gesproken niet kan betalen? En hoe kan je diezelfde doelgroep vervolgens ook weer aan het moederbedrijf verbinden? Op welk gebied wil je iets bijdragen? Dat is voor bedrijfsfondsen vaak nog een uitdaging om te onderzoeken.’
Kiezen
Een deelnemer aan de sessie zet per jaar bijvoorbeeld tweehonderd uur per medewerker in om kennis te delen. Voordeel daarvan is dat de werknemers hun eigen project kiezen en het bereik daardoor zeer divers is. Ook vindt de inzet plaats binnen werktijden. Het nadeel is echter dat er niet echt een duidelijk gebied is waarop het bedrijfsfonds zich richt. Wat wil je bereiken, waar sta je voor en waarom?
Roza: ‘Kies iets en ga ervoor. Vraag jezelf af waarom je doet wat je doet. Maar neem ook mee: stel je kiest één thema, willen al je medewerkers zich daar dan aan verbinden? Dat is goed om over na te denken.’
Betrokken directie
Het blijkt binnen de bedrijven belangrijk te zijn dat de directie zich betrokken voelt, zich uitspreekt over de missie van het bedrijfsfonds en zo anderen inspireert om mee te doen. Een ambassadeursnetwerk kan hier goed bij van pas komen. Roza: ‘Je ziet hierin vaak groot verschil tussen familiebedrijven en corporates. Bij een familiebedrijf met een christelijke achtergrond is de boodschap vanzelfsprekend: ‘Als jij het goed hebt, deel je dat met anderen.’ Dat wordt vanuit de familie uitgedragen en daar wordt bij elke bijeenkomst aandacht aan besteed. Dan merk je dat de missie binnen het bedrijf leeft en er echt iets mee wordt gedaan.’
Goede balans
Het blijkt nog een hele uitdaging om een goede balans te vinden in de relatie tussen het bedrijfsfonds en het moederbedrijf. De missie moet aansluiten, maar het bedrijfsfonds moet wel zelf kunnen handelen. Hoe ga je ermee om als het moederbedrijf in economisch zwaar(der) weer komt? Als bedrijfsfonds wil je ook dan de projecten voort kunnen zetten. De meeste fondsen zitten er voor de langere termijn in.
Robert van Tol van de Water Revolution Foundation geeft daar een mooi voorbeeld van: hoe probeert het bedrijfsfonds de superjachtensector te overtuigen van het belang van duurzaamheid? Vroeger was het voor miljonairs de vraag wie het grootste jacht had, nu gaat het erom wie de groenste jacht heeft. Van Tol: ‘We zetten de nadelen van het niet verduurzamen van de sector neer en laten de risico’s zien. We willen onderdeel van de oplossing zijn en niet van het probleem, anders verliezen we de toekomstige generatie medewerkers. Competitieve elementen helpen daarbij.’
Opschudden
Om de sessie een beetje op te schudden zette impact-expert dr. Peter Scholten namens de Lenthe Academie tot slot een duidelijke ode aan de imperfectie in. Scholten: ‘Soms moeten dingen ook gewoon mislukken. Het probleem is dat we altijd zo positief mogelijk proberen te publiceren of potentiële investeerders naar de mond willen praten. Maar je moet ook kunnen toegeven dat projecten faliekant de mist in zijn gegaan en niks hebben opgeleverd. Als je impact wilt meten, moet je dat eerlijk doen.’
Dagvoorzitter Marc Wortmann vulde aan: ‘Door toe te geven wat er mis is gegaan kunnen anderen juist weer instappen en helpen met hun expertise. Zo hoeft niet alles volledig in het water te vallen, maar heb je juist steun aan elkaar. Dat krijg je niet als je erover zwijgt.’
Conclusie
Al met al was deze kennissessie een mooie en leerzame eerste bijeenkomst van het Corporate Foundations Forum. De sfeer was uitstekend, maar in de discussies was men nog wat voorzichtig: kennis delen doe je op basis van vertrouwen en daarin is nog een leercurve.
Een goede relatie tussen moederbedrijf en bedrijfsfonds is ingewikkeld en heeft tijd nodig om te bloeien. Maar het moet ook gewoon leuk zijn. Scholten: ‘Impact maken is heel erg leuk, als je maar dicht bij jezelf blijft.’
Wilt u meer informatie over het Corporates Foundation Forum? Klik hier
Wilt u meer lezen over bedrijfsfondsen en over het CFF? Klik hier
Wilt u voortaan regelmatig nieuws lezen over bedrijfsfondsen? Neem een gratis abonnement op De Dikke Blauwe Journaal: klik hier.
Op 15 december aanstaande vindt onder voorbehoud van corona-maatregelen bij de Philips Foundation weer een kennissessie plaats voor leden van het Corporate Foundations Forum. De sessie wordt geleid door Margot Cooijmans. Het programma volgt binnenkort, maar u kunt zich nu vast opgeven. Toegang is gratis voor CFF-leden. Bent u nog geen lid, meld u zich dan hier aan. Als u zich nu aanmeldt, betaalt u tot 2021 niets.
Corporate Foundations