Durven vragen

27 september 2006
Opinie | | Filantropen


Uit recent onderzoek in de VS en ook in ons land moet blijken dat de goede doelen nog bakken met geld laten liggen. Major donors met giften van een ton en meer zijn er volgens de onderzoekers voldoende, maar ze worden domweg niet gevraagd. Ho wacht, roepen veel goede doelen: er ligt een cultuuroceaan tussen ons en de VS. Amerikanen zijn veel meer gewend aan een directe benadering. In ons land kun je niet zomaar op gefortuneerden afstappen en om een bijdrage vragen. O nee? Waarom zijn sommige goede doelen in ons land hierin dan aantoonbaar en evident succesvoller dan andere? Misschien omdat ze op congressen en in workshops beter hebben geluisterd naar hun Amerikaanse adviseurs en een goed major donor-programma hebben ontwikkeld? Een programma waarin directies en besturen een actieve rol spelen? Het argument dat alleen grote, professionele fondsen hiertoe in staat zouden zijn, kan gerust naar het rijk der fabelen worden verwezen. Maatschappelijk ondernemerschap zit niet in schaalgrootte, maar in de durf om te innoveren. En dat is hard nodig nu de traditionele actoren en geldstromen in onze sector op drift zijn geraakt.


P.s. Lees hier ons achtergrondartikel over het major donor onderzoek.