De afgelopen periode heb ik veel, logisch ook, geschreven over vrijwilligers en corona. Deze twee onderwerpen zijn natuurlijk niet los van elkaar te zien. Wel zie ik in deze tweede golf dat de solidariteit afneemt. Wij hebben als Deedmob hier laatst ook een interview gegeven aan de Telegraaf . Niet dat ik coronamoe ben, zeker niet - Samen staan we sterk! - maar dit keer wil ik het wel of iets anders hebben: over het werven van vrijwilligers. Why? Dat lees je hieronder.
Vaak komt een gemeente of vrijwilligersorganisatie met de vraag ‘Waar zijn die vrijwilligers? Ik kan ze niet vinden!’ Dit is vreemd want ze zijn er wel, 7 miljoen zelfs (cijfer CBS)! De redenen waarom ze niet gevonden worden zijn divers. Er zijn meerdere oorzaken, maar één daarvan is zeker het werven van vrijwilligers en dan vooral ook de wervingstekst die wordt gebruikt. Er is namelijk een groot verschil tussen het werven van betaald werk en het werven van een vrijwilliger. De kern bij betaald werk ligt meestal op zowel de intrinsieke waarde (werk moet leuk zijn en bij mij passen) als de extrensieke waarde (loonwaarde). Die balans ligt bij vrijwilligers heel anders. Bij vrijwilligers gaat het veel meer om intrinsieke motivatie, zoals ‘past het werk bij mij?’, ‘kan ik van waarde zijn?’ en ‘wil ik mij voor dit doel inzetten?’ Een excentrieke waarde is er ook wel, denk aan een certificaat, CV-building en imago, maar dat speelt meer op de achtergrond.
Maar hoe werf je dan die vrijwilliger? Hierbij drie essentiële tips.
Tip 1: Zorg voor een Pakkende titel
Het werven van vrijwilligers is echt iets anders dan een advertentie bij Randstad. Je moet als vrijwilliger denken ‘Ja, hier wil ik mijn vrije tijd aan gaan besteden!’. Dit lijkt makkelijk, maar je moet wel oppassen. Een tijdje terug was ik bij een vrijwilligersorganisatie in de sector Natuur & Groen. Er moest een strand worden opgeruimd. De titel van de vacature was: ‘Rotzooi opruimen op het stand’. Dit spreekt niet echt tot de verbeelding: andermans rotzooi opruimen? Dacht het niet! Wij hebben dit toen aangepast naar ‘Strand klaar maken voor de zomer’. En pats, gelijk aanmeldingen.
Tip 2: Hou het kort!
Vaak zie je hele lappen tekst. Eerst een introductie, dan achtergrondinformatie, voorbeelden, eisen, verplichtingen, van alles waar je aan moet voldoen en nog meer. Dat bedoel ik met ‘we zijn niet bij Randstad’. Hou het kort, denk aan Twitter. Probeer in 140 tekens de vrijwilliger enthousiast te maken.
Tip 3: Schaar erin!
Soms hebben vrijwilligersvacatures meer eisen dan betaald werk. Dat moet je zien te voorkomen. Ook neemt het soms meer tijd in beslag dan een traditionele vacature. Dat is een beetje krom natuurlijk. In de VS is het al heel gebruikelijk: zet de schaar erin. Knip de vacature op. Laat meer mensen toe op een vacature. Verdeel de taken en werk projectmatig. Hiermee geef je ook mensen met een drukke sociale/werkagenda de ruimte om te participeren.
Dit zijn de drie belangrijkste tips voor het werven van vrijwilligers. Bent u het hiermee eens of zie ik iets echt over het hoofd?
►Lees het Deedmob-interview in de Telegraaf: klik hier
►Meer columns lezen van DDB Expert Vrijwilligers Hendrik-Jan Overmeer? Klik hier.
Vrijwilligers