Donateurs in de VS zijn meer geïnteresseerd in hoe hun geld wordt besteed dan in de resultaten die daarmee worden bereikt. Dat blijkt uit een onderzoek van BBB Wise Giving Alliance.
Zo’n 46 procent van de ondervraagden gaf aan de financiën van een goed doel belangrijk te vinden. Ze kijken dan vooral naar overheadkosten als salarissen. Slechts elf procent zegt een organisatie te vertrouwen op basis van hun resultaten. En dat terwijl fondswervende organisaties steeds meer focussen op het meten van impact en het communiceren van resultaten met hun donateurs. Art Taylor, directeur van BBB Wise Giving Alliance is niet verbaasd: ‘Als je je alleen focust op financiën, dan vergeet je vaak de vertrouwenskwestie. Terwijl vertrouwen dé reden is waarom mensen jouw organisatie steunen. Ze steunen je niet omdat je zoveel impact laat zien.’
Eerlijkheid en ethiek
Er werden 4.530 donateurs ondervraagd. Twintig procent van hen zegt dat eerlijkheid en ethiek de belangrijkste reden is om aan een bepaald goed doel te geven. Slechts tien procent geeft aan een goed doel omdat het een bekende organisatie is. Daarnaast vindt 41 procent organisaties die minder overheadkosten hebben succesvoller en 34 procent vindt deze organisaties ook effectiever.
(Social) Impact