DDB Expert Kris Putnam berekent dat er – min feestdagen en vrije dagen – nog zo’n 67 werkdagen te gaan zijn tot het eind van dit jaar. Nog 67 dagen om die einddoelen te halen die je je aan het begin van dit jaar hebt gesteld. Paniek? Niet als je deze zes stappen van Kris Putnam volgt!
1. Pas uw doelstellingen aan indien nodig
In deze tijden van non-stop verandering, is het heel goed mogelijk dat uw doelen en strategie moeten worden bijgesteld. Dit is een goed moment om het plan dat u eerder dit jaar ontwikkelde tevoorschijn te halen en te bepalen of er koerscorrecties nodig zijn. Of het nu gaat om uw strategisch plan, uw communicatieplan of uw keukenverbouwingsplan, vraag uzelf af:
-Welke vooruitgang hebben we geboekt met onze doelstellingen, als we al vooruitgang hebben geboekt?
-Is er extern of intern iets veranderd waardoor we onze plannen zouden moeten bijstellen? Bijvoorbeeld, u hebt onverwacht personeelsverloop gehad en beschikt niet meer over dezelfde capaciteit als toen u dit plan opstelde.
-Moeten onze doelstellingen veranderen (wat willen we bereiken) of onze tactieken om ze uit te voeren (hoe gaan we dat doen)?
-Moeten we iets toevoegen? Met iets stoppen?
-Moeten we onze tijdlijn aanpassen?
-Het bereiken van je doelen moet immers in overeenstemming zijn met de realiteit!
2. Identificeer uw topprioriteiten
Je kunt niet alles tegelijk doen. Het voelt misschien alsof u 13 concurrerende prioriteiten heeft, maar in werkelijkheid kunt u zich maar op ongeveer drie prioriteiten tegelijk concentreren. Wat zijn op dit moment die van u? Als je moeite hebt om te beslissen, stel jezelf dan de volgende vragen:
-Als we maar EEN ding konden bereiken tussen nu en het einde van het jaar, wat zou dat dan zijn? DAT punt moet op uw lijst staan!
-Wat is de 20% inspanning die 80% van de resultaten zal opleveren? Bijvoorbeeld, iemand inhuren (of ontslaan) zou uw succes kunnen katapulteren. Of misschien moet u projectpartners identificeren, uw raad van bestuur helpen bij het nemen van een kritisch besluit, of een behoeftenbeoordeling uitvoeren.
-Als we onze doelstellingen tegen het einde van het jaar bereiken, wat moet er dan waarheid zijn, en tegen wanneer? Bijvoorbeeld, als u tegen het einde van het jaar uw nieuwe strategische plan wilt aankondigen, dan zou waarheid moeten zijn: u moet in september een strategisch planningsadviseur inhuren, de strategieretraite begin november plannen, en uw aankondiging in december voorbereiden.
3. Wijs verantwoordelijkheden toe
U moet bepalen wie verantwoordelijk is voor wat, en wanneer. Wijs voor elke topprioriteit "prioriteitskampioenen" aan. Deze mensen hoeven niet al het werk te doen, maar ze moeten wel verantwoordelijk zijn voor het bereiken van de prioriteit. En u moet hun voeten aan het vuur houden. Vraag elke prioriteitskampioen om een lijst te maken van de top 5-10 dingen waaraan ze moeten werken om hun prioriteit te bereiken, en spreek een datum af - over een paar weken - waarop ze hun lijst zullen delen en welke vooruitgang ze hebben geboekt. Dit is niet het moment voor uitgebreide uitvoeringsplannen voor mooie GANTT-diagrammen. Daar heb je geen tijd voor (je hebt nog maar 67 dagen te gaan, weet je nog?!)
4. Zet het in uw agenda
Wat gepland wordt, wordt gedaan. U moet tijd vrijmaken in uw agenda om uw topprioriteiten uit te voeren en uw doelen te bereiken. Zelfs als u nog niet weet hoe u die tijd gaat besteden, zet het in uw agenda. Dat zal ervoor zorgen dat u daadwerkelijk tijd hebt om het gedaan te krijgen!
5. Bepaal wat moet STOPPEN
Ik probeer je leven niet moeilijker te maken door nog meer items op je to-do lijst te stapelen! Maar als je gefocust bent op je topprioriteiten om je doelen te bereiken, zou je niet gefocust moeten zijn op de andere 10 dingen waarvan je eerder dacht dat ze belangrijk waren voor je tijd. Om het ronduit te zeggen, er zijn dingen die je moet STOPPEN zodat je tijd hebt om je te concentreren op wat het belangrijkste is. Wat kunt u elimineren, delegeren, uitstellen of inkorten?
6. Zoek hulp
Om je doelen te bereiken, moet je misschien versterking inroepen. Dat kan zijn: personeel aannemen, de hulp van een virtuele assistent inroepen, een coach inhuren, werk uitbesteden aan deskundige consultants, of meer bestuursleden werven. Je hoeft het niet alleen te doen. En u zou geen dagen van 10-12 uur hoeven te werken! Als je nu wat tijd investeert om de juiste mensen, hulpmiddelen of technologie te vinden om je te helpen, zal dat je veel opleveren in je vermogen om je doelen te bereiken, je stress te verminderen en je plezier te bezorgen. Misschien doe je zelfs wel een dutje!
Als je hulp nodig hebt bij het bereiken van je doelen of het bepalen van je volgende stappen, laten we dan praten! Het is makkelijk, plan gewoon een gesprek met me. Tijdens het gesprek doen we drie dingen: je kunt me alles vertellen wat er op je bord ligt, we kunnen je topprioriteiten bepalen, en we maken een plan om ze te bereiken. Er is geen verkooppraatje aan het eind van het gesprek, ik wil gewoon helpen.
Kris Putnam-Walkerly is DDB's Expert International Philanthropy.
Read more articles and columns on Kris' DDB-Select Page: click here.
Follow Kris on Twitter or LinkedIn. Check out her website.
Kris Putnam is a global philanthropy expert, author of Delusional Altruism and was named one of America’s Top 25 Philanthropy Speakers.
Filantropiestrategie