U kent de DDB100: onze jaarlijkse ranglijst van de honderd grootste 'influentials' in de Nederlandse filantropie. Achter die ‘honderd’ schuilt een enorm stuwmeer aan maatschappelijk bevlogenen. DDB gaat ze in kaart brengen. Welkom De Dikke Blauwe Duizend.
Als het over filantropie gaat, gaat het al snel over de organisaties. En dat is begrijpelijk. Over goed doen zijn Nederlanders doorgaans zeer bescheiden: het doel telt, niet de poppetjes. Maar, als we heel eerlijk zijn, is dat wel zo van die poppetjes? Filantropie is toch vooral mensenwerk. Private organisaties die zich inzetten voor het goede doel zijn niet in een vacuüm ontstaan als anonieme entiteiten: ze zijn het product van betrokken burgers die zich ook allemaal inzetten voor een betere wereld: als ondernemer, bestuurder, initiator; vrijwillig of betaald. Om maatschappelijke impact te realiseren is leiderschap nodig, ideeënrijkdom, bevlogenheid, innovatiekracht, onverwoestbaar idealisme en een eigen, onafhankelijk geluid. En daar barst het werkelijk van in ons ‘Land van Goed Doen’.
Niet onder de radar, maar op de radar
Een ode aan onze maatschappelijk bevlogenen is al enige jaren DDB100. De ranglijst werd met enige scepsis ontvangen, maar is nu een niet meer weg te denken staalkaart van onze civil power. Wat echter niet zichtbaar is: het enorme stuwmeer aan kandidaten dat achter die verkiezing zit. Het zijn allemaal actieve en invloedrijke mensen die misschien niet doordringen tot de eindlijst - daar is maar plek voor honderd - maar die ook zeker gevolgd moeten worden, erkenning verdienen. Wie zijn zij? Wat beweegt hen? En: kennen zij elkaar? Dat laatste mag misschien vreemd klinken, maar de extreme heterogeniteit maakt dat veel inwoners van Het Land van Goed Doen ‘onder de radar’ blijven. Dat is een gemiste kans uit oogpunt van de matching en opschaling van goede oplossingen voor maatschappelijke problemen.
Geen nieuwe ranglijst
De Dikke Blauwe gaat daarom op haar website dit stuwmeer ontsluiten. We noemen het De Dikke Blauwe Duizend. Dat is een symbolische naam, want we gaan niet een ranglijst van duizend mensen samenstellen, maar een onlinedatabase van profielen van ten minste duizend influentials. Niemand op de redactie zou ervan opkijken als we straks moeten upgraden naar de De Dikke Blauwe Tweeduizend. Enzovoort. Belangrijk: er is geen nummering, geen volgorde van belangrijkheid. Meer circulair dan lineair, zogezegd (lees ook het interview met Ruben van Zwieten in dit nummer waar hij te hoop loopt tegen ons nog steeds te veel lineaire denken/handelen).
Hoe ziet die Dikke Blauwe Duizend eruit?
Klik hier om De Dikke Blauwe Duizend te bekijken.
Op de website van De Dikke Blauwe staat een nieuwe sectie met korte profielen van invloedrijke en actieve vechters voor een betere wereld. Daarin staan basisgegevens en een vaste Q&A. Hoe komen we aan de gegevens? Op twee manieren: de redactie stelt deze profielen zelf samen op basis van openbare gegevens en/of vraagt betrokkenen zelf de gegevens in te vullen. Uiteraard op basis van vrijwilligheid. De redactie controleert de juistheid van de (opgegeven) informatie.
Niet commercieel
Is De Dikke Blauwe Duizend een ‘handig’ verdienmodel? Non-profituitgever Stichting Lenthe zou de inkomsten weliswaar goed kunnen gebruiken voor haar redacteuren en journalisten, maar de gegevens van De Dikke Blauwe Duizend zullen niet worden verkocht aan derden. Het 'intelligent indexeren' past simpelweg volledig bij de missie van Stichting Lenthe. Lenthe heeft tot doel om, met hulp van collega-stichtingen en funders, private vrijgevigheid (geld, kennis en tijd) voor kunst, cultuur en maatschappelijke doelen in Nederland zo goed mogelijk te ontsluiten. Bij een terugtredende overheid is het van belang dat bijdragen van burgers (in de vorm van geld, kennis en tijd) een belangrijke rol blijven spelen bij het initiëren en in stand houden van civil society-initiatieven die een positieve impact hebben op onze samenleving. Door het zichtbaar maken van de kernspelers en stimulatie van maatschappelijke vrijgevigheid draagt Stichting Lenthe bij aan de slagkracht van burgerinitiatieven die het algemeen nut dienen en aan een weerbare en actieve civil society, waarin kunst, cultuur en filantropie kunnen bloeien. Sponsoren kan wel: zie het aparte kadertje.
Aanmelden
Kent u iemand (misschien u zelf?) die naar uw smaak ontbreekt in De Dikke Blauwe Duizend (en dus ook als kandidaat voor een plaats in de DDB100)? Stuur dan een berichtje naar de redactie en u ontvang van ons instructies om uw gegevens zelf in te voeren, of reeds door de redactie verzamelde gegevens op juistheid te controleren.
Mail: info@dedikkeblauwe.nl o.v.v. ‘De Dikke Blauwe Duizend’ en vermeld uw contactgegevens: uw mailadres en telefoonnummer.
DDB Duizend