Hybride collecteren“De huidige omstandigheden bieden een ideaal klimaat voor verandering en een versnelling op de digitalisering van de collecte”
Corona heeft de uitdagingen van de collecte alleen nog maar groter gemaakt. De huidige omstandigheden bieden een ideaal klimaat voor verandering en een versnelling op de digitalisering van de collecte.
De tijd is nu aangebroken om de strategie voor de komende drie jaar te bepalen, het stof van de collecte af te blazen, nieuwe doelgroepen te activeren en de huidige achterban mee te nemen in de “hybride collecte”. De uitdaging heeft niet meer te maken met de keuze tussen off en online mogelijkheden, maar met het bepalen van een collecte-strategie die zowel de huidige achterban aanspreekt als een nieuwe achterban activeert. Wetende dat beide doelgroepen niet binnen 1 propositie te vangen zijn.
Het spanningsveld voor de huidige achterban ligt tussen de uitgangspunten van de nieuwe (online) mogelijkheden en de uitgangspunten van hun actiebereidheid.
De nieuwe mogelijkheden spreken echter mensen aan die, in lijn met hun motivatie, eenvoudig, niet structureel, snel en desgewenst anoniem(er) in actie willen komen.
Wat betekent dit voor de collecterende goede doelen?“Voor de organisaties die nu niet inzetten op verandering is de eindstreep dichterbij dan de toekomst”
Door corona zijn de ontwikkelingen rondom de huis aan huis collectes in een versnelling terecht gekomen. Goede doelen krijgen te maken met oude en nieuwe doelgroepen die zich beide op een andere manier willen inzetten. Het vinden van de gemene deler en het handelingsperspectief zijn hierin cruciaal. Het betekent ook dat de goede doelen zich voor de toekomst moeten gaan richten op meerdere, waaronder jongere, doelgroepen. En dat kan voor meer traditionele collecte-organisaties best een omschakeling zijn.
Het neerzetten van de collecte van nu vraagt tijd, aandacht, draagvlak en een juiste begeleiding in de strategie.
De oplossing ligt in de mogelijkheid om bestaand met nieuw, offline met online en structureel met éénmalig te verbinden. Dit met focus vanuit de organisatie en de lange termijn doelstellingen in gedachten.
Voor de organisaties die nu niet inzetten op verandering is de eindstreep dichterbij dan de toekomst.
Ervaar zelf door hier op je mobiele telefoon te klikken hoe collecteren werkt.
Wil jij een keer sparren en zien wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?
De (online) koffie staat klaar!
Afbeelding: Ronald Schouten, Sales Director bij Mic.