"Deze filantropische schaal is uniek in de wereld" stelt Schuyt. Er zijn al eerder schalen ontwikkeld om het geefgedrag van donateurs te meten, vertelt hij. Hij noemt daarbij als voorbeeld de altruïstische schaal. "Deze schaal meet hoofdzakelijk het geefgedrag van mensen wanneer dat relatie heeft met henzelf; een schaal die zich richt op interpersoonlijke interacties. ‘Ik geef aan de kankerbestrijding omdat mijn partner kanker heeft'".
De filantropische schaal van Schuyt overstijgt naar zijn zeggen deze altruïstische schaal. De filantropische schaal richt zich op het geven uit algemeen maatschappelijk belang. Het filantropiebegrip is volgens Schuyt dan ook meer sociologisch dan sociaal psychologisch van aard. Mensen geven niet alleen aan een goed doel omdat ze daar directe betrokkenheid mee hebben. Hier kunnen allerlei andere overwegingen een rol hebben gespeeld.
"Interessant voor de goede doelen sector is dat er met behulp van deze schaal een scherper beeld verkregen kan worden van de motieven van donateurs om te geven", stelt Schuyt.
Ook interessant voor de non profits die zich in de toekomst meer zullen moeten richten op de maatschappelijke stakeholders en niet sec op overheidsfinanciering. Een vernieuwend instrument dus voor de charitatieve sector als ook alle non profits wanneer zij gericht donateurs willen gaan werven.
(foto: Fred Schuurhof)
Literatuur: Het ontwikkelen van een filantropieschaal, door prof.dr. Th.N.M. Schuyt. ISBN-10:9077383-06-9 uitgave van de Faculteit der Sociale Wetenschappen van de VU
Voor meer informatie zie http://www.geveninnederland.nl/