De 10 populairste artikelen 2016 in De Dikke Blauwe

28 december 2016
Nieuws | | De Dikke Blauwe

De Dikke Blauwe publiceerde in het afgelopen jaar bijna duizend artikelen, columns en commentaren over doneren & sociaal investeren. In dit overzicht zetten we de tien populairste artikelen van 2016 voor u op een rijtje.

►Op zoek naar de echte vox populi

Met zijn analyse van het gebruik van social media raakte DDB-columnist Marc van den Tweel duidelijk een snaar. Politici, maar ook bestuurders in onze sector hebben de afgelopen tien jaar veelvuldig het verwijt gekregen ‘de stem des volks’ (de vox populi) niet meer te kennen, te begrijpen, of in contact te zijn met ‘gewone mensen’. Voor een heel belangrijk deel is die kritiek terecht, stelt Van den Tweel. Maar er is ook een groot gevaar: hoe representatief zijn die kreten uit de ‘onderbuik’ van de samenleving? De ‘werkelijkheid’ van social media is niet per definitie (meer) de ‘werkelijkheid’ van het echte leven, van wat de samenleving bezighoudt.
♦Hele column lezen? Klik hier.

►Lottovate breekt loterijmarkt open

Het was de loterijsensatie van 2016: ‘new kid on the block’ Lottovate bonsde al langere tijd op de poorten van de hermetisch gesloten goede doelenloterijmarkt in ons land en kreeg die zowaar op een kier. Lottovate dwong De Kansspelautoriteit (Ksa) alsnog te kijken of het Britse Lottovate een loterijvergunning kon krijgen. De rechtbank had dat bevolen nadat Ksa een eerdere aanvraag van Lottovate had afgewezen. Volgens de rechtbank kon Ksa niet duidelijk motiveren waarom het aantal te verlenen vergunningen beperkt moest blijven tot de huidige vier. Ksa zwichtte en ging niet tegen het vonnis in beroep en dat betekende dat er een einde is gekomen aan het systeem waarbij er maar vier (goede doelen)loterijen in Nederland zijn. Vorige maand kreeg Lottovate een eerste (voorlopige) vergunning.
♦Hele artikel lezen? Klik hier.

►Prince was ook een grote weldoener

2016 betekende een slachting in de rijen der bekende popsterren: het artikel over de ‘geheime filantroop’ George Michael, die tijdens de kerst het tijdige met het eeuwige verwisselde, werd zeer gretig gelezen. Maar nog populairder was onze bijdrage over de filantropische activiteiten van popster Prince. Hij liep, net als George Michael, bepaald niet te koop met zijn vrijgevigheid. De verhalen daarover kwamen echter al snel los na zijn dood. Voormalig Obama-adviseur, CNN-commentator en vriend Van Jones vertelt: ‘Hij heeft zoveel mensen geholpen en zoveel belangrijke leiders en organisaties bijgestaan, dat kun je je niet voorstellen. Hij trok zich veel maatschappelijke problemen erg aan. Kijk maar naar de dood van Freddy Gray in Baltimore. Hij ging er meteen naar toe toen er rellen uitbraken en schreef er een lied over. Doneerde 30.000 dollar zodat jongeren er die zomer aan het werk konden. Katrina in New Orleans: we zagen hem daar niet, maar hij was er echt wel om organisaties te steunen.’
♦Hele artikel lezen? Klik hier.

►Een salarislijst. Mooi, en nu?

De Volkskrant kaartte de salarissen van goede doelendirecteuren een decennium geleden aan. Toen dat taboe bespreekbaar werd binnen de sector en er salarisplafonds en codes werden geintroduceerd, bleef het onderwerp echter tot op de dag van vandaag een heet hangijzer voor donateurs. Het zit diep. DDB-Expert Henk van Stokkom probeerde ook eens voorbij de getallen van het salarislijstje editie-2016 te kijken. ‘Misschien is het zinvoller het salaris van de directeur te vergeten en naar de personeelskosten + publiciteit en communicatie + huisvestingskosten + kantoor en algemene kosten te kijken?’
Van Stokkom gaf een voorbeeld van een Amerikaans goed doel dat hoog scoort op de efficiency-ranglijst: ‘Andrew Youn, de oprichter van het One Acre Fund, heeft als ‘compensation’ een salaris van 85.000 dollar en daarmee gaat 0,2 procent van de kosten van de organisatie de deur uit. Hij heeft een managementteam waarvan de vijf best verdienende functionarissen opgeteld 1,52 procent van de kosten voor hun rekening nemen. Samen dus zes mensen voor 1,72 procent.’
♦Hele artikel lezen? Klik hier.

►Goede doelen pareren aanval Telegraaf

Het is soms wel erg gemakkelijk om de populistische onderbuik te voeden met gekanker over goede doelen. Dagblad de Telegraaf beweerde donderdag 18 februari dat de belangenbehartiging van vluchtelingenorganisaties een ‘miljoenenbusiness’ is. De krant suggereert dat deze goede doelen het grootste deel van het donateursgeld uitgeven aan lobbywerkzaamheden. Amnesty International en VluchtelingenWerk Nederland reageerden met nuchtere cijfers die deze claim volledig onderuit halen. Amnesty International repliceerde kurkdroog: 'Wij zijn blij dat de Telegraaf twee pagina’s heeft ingeruimd om (onder andere) ons werk voor mensenrechten over het voetlicht te brengen en zijn verheugd om te lezen dat veel Tweede Kamerleden onze brieven en mails lezen.' Van het opgeklopte schuim van de Wakkerste krant van Nederland bleef helemaal niets meer over…
♦Hele artikel lezen? Klik hier.
►Wilt u voortaan elke donderdagochtend het laatste nieuws, opinies en achtergronden over de wereld van doneren & sociaal investeren? Voor een geheel kosteloos abonnement op DDB Journaal: klik hier.

►Top 10 'Gulste gevers van Nederland op sociaal gebied'

Het Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken publiceerde deze zomer haar tweede editie van een Top 10 'Gulste gevers van Nederland op sociaal gebied'. Wie waren dat dit jaar? Wie zijn de nieuwkomers? Uit de verantwoording bleek wel hoe lastig het is om zo'n ranglijst samen te stellen. Grootgevers plegen in de Nederlandse filantropie niet uit te blinken in transparantie. Maatschappelijke vrijgevigheid geschiedt hier doorgaans in oorverdovende stilte. Dat laatste is onderwerp van en inspiratie voor een nieuw initiatief dat De Dikke Blauwe op de vierde dinsdag van september nationaal lanceerde: De Blauwe Belofte.
En u wilde natuurlijk weten wie die 10 gevers waren? Op nummer 1: de familie Van Vliet (Adessium Foundation). Voor de overige gevers:
♦Hele artikel lezen: Klik hier

►Genadeklap dreigt voor gehandicaptenorganisatie ANGO

Zat iedereen nu te slapen? De Dikke Blauwe bracht als eerste het nieuws: ‘De Algemene Nederlandse Gehandicapten Organisatie (Ango) stevent af op een groot financieel debācle.’ De zaken leken in een stroomversnelling te komen toen Ango haar CBF-Keur verloor. De gehandicaptenorganisatie stond al onder verscherpt toezicht van het CBF nadat Ango in 2015 in financiële problemen was gekomen. Deze zouden mede veroorzaakt zijn door malversaties van een voormalig bestuurslid, waarover ook aangifte was gedaan. Het nieuwe interim-bestuur kreeg de zaak uiteindelijk niet meer op de rails en niet lang erna werd ANGO in relatieve stilte failliet verklaard. Verbijstering alom…
♦Hele artikel lezen? Klik hier
♦Artikel over het uiteindelijke faillissement lezen? Klik hier

►Nog maar één Alzheimer-club! En waarom dat goed nieuws is

Het samengaan van goede doelen is bepaald geen dagelijkse kost in het Land van Goed Doen. Toch is dat wat Alzheimer Nederland en Internationale Stichting Alzheimer Onderzoek vanaf 1 april hebben gedaan. De Dikke Blauwe sprak aan de vooravond van dit opmerkelijke feit uitgebreid met de twee hoofdrolspelers: Gea Broekema en Marc Petit. Hoe verliep dit proces? Wat waren de succesfactoren? En wat kunnen collega-bestuurders leren van deze uitermate boeiende reis? Lees de kroniek van een aangekondigd huwelijk: een casus 'uit het boekje' over bestuurlijke moed, leiderschap en een bewonderenswaardige focus op de inhoud.
♦Hele artikel lezen? Klik hier

►Linda: nee hè, niet weer die strijkstok!

Wat waren ze boos, de fans van nationale tv-knuffel Linda de Mol. De hoofdredactie had er weinig boodschap aan. LINDA.Foundation adverteerde namelijk met radiospots op 100% NL, Radio 538, Slam!, Radio 10, Veronica en Sky Radio. En initiatiefnemer Linda de Mol garandeerde in die spots dat er niet één cent aan de strijkstok blijft hangen... ‘Daar gaan we weer’, schreef De Dikke Blauwe. In de donateurswerving begaf Linda zich namelijk op hetzelfde spekgladde ijs waarop Alpe d’HuZes nog niet zo lang geleden bijna z'n nek gebroken heeft. Het is de bekende mantra van bijna alle nieuwkomers op de charimarkt: 'wij gaan het, in tegenstelling tot al die andere goede doelen, nu eens héél anders doen!’ O ja?
♦Wilt u de redenering van de hoofdredactie lezen? Klik hier.

►De projectencarrousel: uitstappen uit die mallemolen graag

De zogenoemde projectencarrousel is een regelrecht onding. Voor de aanvragers was het al een repetitief, administratief drama met alle verkeerde prikkels. Maar nu worden steeds meer vermogensfondsen zich bewust van de negatieve effecten van financiering op projectbasis. De meeste geven voornamelijk geld aan kortlopende projecten en financieren dan ook nog maar een deel. Samenwerking met de andere fondsen uit het project is er meestal niet. De projectencarrousel kost niet alleen meer tijd, maar ook geld. Suzanne Kooij/Ars memorandi zocht uit om hoeveel geld het precies gaat en concludeert: organisatiefinanciering levert vele malen meer maatschappelijk effect op dan projectfinanciering.
♦Hele artikel lezen? Klik hier
►Wilt u voortaan elke donderdagochtend het laatste nieuws, opinies en achtergronden over de wereld van doneren & sociaal investeren? Voor een geheel kosteloos abonnement op DDB Journaal: klik hier.
2/2