Crowdfunding groeit, maar niet voor creatieve campagnes

Crowdfunding groeit, maar niet voor creatieve campagnes
Crowdfunding groeit, maar niet voor creatieve campagnes
5 juli 2018
Opinie | | Fondsenwerving

Het is juli. Het jaar is doormidden, dus er kunnen weer cijfers worden gepresenteerd. Zo ook in crowdfundingland. En er is goed nieuws! De markt voor crowdfunding is de eerste helft van dit jaar maar liefst 55 procent gegroeid ten opzichte van 2017[1]. Van januari tot en met juni 2018 is er 154 miljoen euro bijgedragen tegenover 99,4 miljoen euro in 2017[2]en 86 miljoen in de eerste helft van 2016[3].
 
Van deze 154 miljoen euro ging 138 miljoen naar bedrijfsfinanciering. Hierdoor heeft dan ook 87 procent van de crowdfundingmarkt de vorm van een lening, dit is namelijk de meest gekozen vorm voor bedrijfsfinanciering. Donaties en rewards, de meer filantropische tak van crowdfunding, blijft steken op 18 miljoen euro. Dit is echter wel een groei ten opzichte van 2017, toen was dit zo’n 14 miljoen. Er zijn grote verschillen waarneembaar in de gemiddeld opgehaalde bedragen. De gemiddelde lening bedraagt 103.000 euro, terwijl er voor creatieve projecten gemiddeld 10.000 euro opgehaald wordt en voor maatschappelijke projecten 3.500 euro. 
 
Wat zien we verder in de cijfers? Tegenover de groei van crowdfunding voor bedrijfsfinanciering (het percentage leningen groeit van 73 procent (2016) naar 75 procent (2017) en is dit jaar nog dominanter, namelijk 87 procent) staat een behoorlijke daling in het opgehaalde bedrag voor creatieve projecten. Namelijk van 8,9 miljoen euro in de eerste helft 2016, naar 6,5 miljoen in 2017 en 5,9 miljoen in 2018. Dit terwijl het opgehaalde bedrag voor maatschappelijke projecten de afgelopen drie jaar min of meer stabiel blijft. 
 
Wordt er dan minder gegeven via donaties of rewards? Nee, dat is niet het geval, hier is een groei waarneembaar van 13,6 naar 14,6 naar 18 miljoen euro in de eerste helft van dit jaar. Het aantal creatieve projecten schommelt enigszins; van 563 in de eerste helft van 2016, via 473 in 2017 en dit jaar 565. Er worden dus meer creatieve projecten gecrowdfund, maar zij halen gemiddeld minder geld op. Er wordt dus met name voor wat kleinere projecten gecrowdfund en vaak is dit door individuele makers of kleinere gezelschappen. 
 
Ik heb al vaker geschreven over het uitblijven van grootschalige campagnes in Nederland. Het zou zo goed zijn voor de beeldvorming en voor het vergroten van de bekendheid bij een breder publiek, wanneer er meer gevestigde instellingen crowdfunding omarmen. Ik geloof er namelijk nog steeds in dat ook deze campagnes prima door middel van donaties en/of rewards gefinancierd kunnen worden. Vrij recent haalde Theater Bellevuemet gemak 
45.000 euro op, maar liefst 15.000 euro meer dan het beoogde doelbedrag van 
30.000 euro. Het kost wat voorbereiding, maar inmiddels heeft Bellevue een enthousiaste en betrokken achterban én nieuwe fans weten te mobiliseren. Hopelijk volgen er meer theaters en andere organisaties dit voorbeeld. 
 
Op platform voordekunst.nl is trouwens geen sprake van een daling van het totaal aan donaties. Ten opzichte van de eerste helft van 2017 is er in de eerste helft van 2018 een kleine 9 procent groei waarneembaar. En het slagingspercentage blijft met 83 procent bijzonder hoog (Kickstarter 37 procent, Indiegogo 8 procent). Dit percentage geldt voor zowel kleine als grotere campagnes, dus niets lijkt culturele instellingen in de weg te staan om een campagne te beginnen. De urgentie is echter onvoldoende aanwezig (er is blijkbaar voldoende geld in de sector) en dat is jammer, want je publiek leren kennen, doe je pas echt wanneer je hen betrekt. Crowdfunding is daarvoor het meest geschikte instrument.  
 
Met dank aan Gijsbert Koren voor het in kaart brengen van de cijfers, zie hier.
 
[1]http://www.crowdfundingcijfers.nl/crowdfunding-in-nederland-eerste-helft-2018/
[2]http://douwenkoren.nl/crowdfunding-onderzoek/crowdfunding-nederland-eerste-helft-2017/
[3]http://douwenkoren.nl/crowdfunding-onderzoek/crowdfunding-nederland-eerste-helft-2016/