In 2017 werd met crowdfunding een recordbedrag van 223 miljoen euro opgehaald: 31 procent meer dan in 2016. Dat groeipercentage is ongeveer hetzelfde als in 2016.
Creatieve projecten: ruim 14 miljoen
Ondernemingen haalden in 2017 192,7 miljoen euro op via crowdfunding, met als gemiddeld bedrag 102.000 euro. Voor creatieve projecten, zoals film, muziek en theater, werd een totaal van 14,4 miljoen euro bij elkaar gebracht. Die tendens was het afgelopen jaar zichtbaar bij het grootste cultuur-crowdfundingplatform: Voordekunst.nl brak medio 2017 al door het magische plafond van €15 miljoen heen.
Maatschappelijke projecten
Voor maatschappelijke projecten, zoals een speeltuin of schoolproject, is het totaal opgehaalde bedrag 13,1 miljoen euro. Consumenten die via crowdfunding een persoonlijke lening financierden voor bijvoorbeeld de aanschaf van een auto of uitbouw van hun huis, haalden in totaal 2,8 miljoen euro op.Duurzame ondernemingen
Duurzame ondernemingen en duurzame-energieprojecten maken steeds vaker gebruik van de crowdfundingmarkt. Daarnaast halen dit soort ondernemingen en projecten gemiddeld ook meer op dan de rest van de markt. Gijsbert Koren, oprichter en eigenaar van CrowdfundingCijfers.nl: 'Dat zou kunnen komen doordat duurzaamheid en duurzame energie aanspraak maken op de maatschappelijke betrokkenheid van investeerders. Crowdfunding maakt het zo voor investeerders mogelijk om een directe en zichtbare bijdrage te leveren aan de verduurzaming van de maatschappij'.Lenen is het populairst
Crowdfunding via een lening blijft verreweg het meest populair: driekwart van de crowdfundingmarkt is een lening. Voor de meeste MKB-ondernemingen die qua risicoprofiel niet bij de bank passen en op zoek zijn naar een lening met flexibelere voorwaarden, is crowdfunding een uitkomst.►Bron: CrowdfundingCijfers.nl