De keerzijde van crowdfunding voor bedrijfsfinanciering

De keerzijde van crowdfunding voor bedrijfsfinanciering
De keerzijde van crowdfunding voor bedrijfsfinanciering
11 juni 2019
Opinie | | Crowdfunding


 
Al enige jaren geleden uitte ik mijn zorgen over de opkomst van crowdlending platforms voor bedrijfsfinanciering. Dit was naar aanleiding van een artikel in De Volkskrant waarin investeerders aan het woord kwamen die vanwege de lage rentes hun geld liever parkeren bij een ondernemer met een aantrekkelijk crowdfundingvoorstel dan op een spaarrekening. Het beloofde rendement op deze ogenschijnlijk betrouwbare platforms was namelijk vele malen hoger dan op een reguliere spaarrekening. 
 
Inmiddels wordt de keerzijde van dit type crowdfunding steeds zichtbaarder. Uit onderzoek van Investico, Trouw en De Groene Amsterdammer blijkt dat tientallen bedrijven die een lening ontvingen van een commercieel crowdfundingbedrijf snel daarna failliet gingen. Veel ondernemers kwamen in het nauw door de hoge kosten (tot wel 20% van de lening) of verkeerden al in zwaar weer toen ze de lening kregen. Niet heel vreemd. Het van oorsprong Britse Funding Circle hanteert een agressieve marketingstrategie en stuurt ongevraagd massamailings uit naar ZZP-ers met een haast ongeloofwaardig aanbod voor een bedrijfskrediet tot wel honderdduizend euro, binnen 48 uur. Tel daarbij op een gebrekkige toetsing en nauwelijks controle vanuit de AFM en je hebt een recept voor mislukking. 
 
Veel ondernemers zijn zowel zakelijk als privé failliet, en hun investeerders, vaak ook familie en bekenden zijn mede gedupeerd, want zij kunnen naar hun rendement fluiten en stonden vaak ook nog eens garant. Op deze manier is er niet alleen financiële schade, maar gaat het persoonlijk leed veel verder dan enkel financieel.  
 
Het is jammer dat dit deze commerciële platforms voor bedrijfsfinanciering, eigenlijk gewoon kredietverstrekkers, nu wederom de term ‘crowdfunding’ negatief beïnvloeden. In de verslaggeving wordt het verschil tussen verschillende platforms helaas nauwelijks belicht.  
 
Op voordekunst.nl wordt nooit financieel rendement toegezegd. Het gaat bij ons om reward of donation based crowdfunding. Donateurs geven vanuit altruïstisch oogpunt of krijgen een (kleine) tegenprestatie voor hun donatie. Zo blijft het geven (en ontvangen) leuk. Op deze manier is het lastiger om grote bedragen te realiseren, maar zo worden er ook geen onnodige risico’s genomen met een doelgroep die veelal financieel niet heel draagkrachtig is. Het draait bij ons nauwelijks om funding, betrokkenheid staat centraal. 
 
Gelukkig zijn er media die ook hier oog (en oor) naar hebben. BNR Zakendoen interviewde mij eind mei over het aankomende tienjarig bestaan van voordekunst en de kansen voor de cultuursector.