Cremers: impact van culturele crowdfunding neemt toe

Cremers: impact van culturele crowdfunding neemt toe
Cremers: impact van culturele crowdfunding neemt toe
13 december 2018
Nieuws | | Fondsenwerving

December, maand van de lijstjes en overzichten, maand van terugkijken en vooruitblikken. Het is altijd een beetje cliché, maar sommige tradities doen geen kwaad, dus vooruit, ik doe ook een duit in het zakje. Het mooie is dat 2018 een heel goed jaar is geweest voor de filantropie, in ieder geval op voordekunst.nl. Ik blik dan ook graag even terug op een nu al mooi jaar en deel ook nog een aantal verwachtingen over de toekomst voor geven in Nederland, die ik ook best rooskleurig zie. 

Filantropie in de lift

Als oprichter directeur van crowdfundingplatform voordekunst ben ik nu al meer dan acht jaar bezig met crowdfunding in de cultuursector. Na jaren van groei, stabiliseerde het aantal campagnes en donaties in 2016 en 2017 enigszins. Aangezien crowdfunding nog steeds relatief nieuw is, is het lastig om prognoses te maken, hebben we gemerkt. In 2018 hebben we dan ook bewust ingezet op een focus op makers en het optimaliseren van ons bestaande customer journey en dit lijkt zijn vruchten af te werpen. 
 
In november 2018 zijn er al meer donaties via ons platform verlopen dan in heel 2017. Het totaal aan donaties heeft inmiddels ook het totaal aan donaties van 2017 overstegen en we zijn hard op weg om van 2018 het succesvolste jaar ooit te maken. Dit record staat op €4.277.495 in 2016. Afgelopen 1 december stond de teller op €3.942.000 en met december nog voor de boeg ziet het er naar uit dat het record uit 2016 gebroken wordt.  
 
Naast deze mooie cumulatieven, ook nog twee bijzondere gemiddelden: de gemiddelde campagnegrootte op voordekunst.nl steeg in 2018 met €1.500 naar ruim €6.500 en de gemiddelde donatie groeide naar €70. De impact van culturele crowdfunding neemt dus toe. Er wordt gemiddeld meer gegeven en makers melden grotere campagnes aan. Crowdfunding wordt serieuzer genomen. 
 
In 2019 zetten we de dit jaar ingezette lijn voort. We houden een focus op makers, maar willen ook grotere instellingen betere handvatten bieden om crowdfunding structureler in te zetten. Hoe mooi zou het zijn wanneer er ook in Nederland een aantal instellingen jaarlijks een crowdfunding campagne inzetten om een deel van hun programmering of een jaarlijkse publieksaankoop mogelijk te maken? Eind november vierde The Invisible Dog Art Center hun tiende geslaagde campagne op het Amerikaanse Kickstarter. Al tien jaar wordt de programmering van deze New Yorkse presentatie instelling mede mogelijk gemaakt door hun publiek. 
 
We streven naar een verder groei van de gemiddelde campagne en naar meer terugkerende makers en donateurs. Want alleen wanneer het voor makers en donateurs gebruikelijk wordt vaker te vragen óf te geven, kan crowdfunding een nog grotere impact krijgen. 

10 jaar voordekunst

Verder staat 2019 in het teken van de voorbereidingen voor tien jaar voordekunst. Dit vieren we in 2020. Hoe, waar en met wie dat is nog niet duidelijk, maar het vormt in ieder geval aanleiding om terug te blikken op een succesvolle introductie en uitrol van een heel nieuwe vorm van publieksbetrokkenheid bij kunst en cultuur. Eerst nog 2019 en een nieuwe mijlpaal ligt op de loer: we willen komend jaar graag afsluiten met € 25 miljoen op de teller. Een betere manier om ons jubileum te vieren is bijna niet mogelijk. En het leuke is: jij kunt meehelpen dit mogelijk te maken. Ga naar voordekunst.nl, vind een campagne en draag bij. Samen maken we het mogelijk dat kunst er komt!  

►Wil je alle columns van Roy Cremers teruglezen? Klik hier.