FWIW#55[1]
Vier Community Life Centers in drie jaar. Dat is het resultaat tot nu toe. Op 3 oktober 2014 is het eerste bericht over de opening van een Community Life Center (CLC) te vinden op de website van Philips. Op 7 december 2015 noteert de Maatschappelijke Alliantie op haar website: ‘Eerste succesvolle bijeenkomst over Community Life Centers in Ethiopië’.
Recent liet Steven van Eijk van de Maatschappelijke Alliantie (MA) in het FD optekenen dat Philips 190.000 CLC’s in de planning heeft en Philips liet dezer dagen in Trouw, bij monde van Hans de Jong, ook een en ander noteren. ‘Philips steunt en is mede-initiatiefnemer van de ziekenhuisjes. Zoals TNT onder topman Peter Bakker het World Food Pogram steunde…’
Heeft iemand nog enig idee hoe het gaat met TNT en WFP na het vertrek van Peter Bakker bij TNT? Op de TNT/Postnl website en op de WFP site (NL versie) is het al geruime tijd stil.
Wie zijn oor te luisteren legt in de markt hoort er ook weinig meer van.
Terug naar de CLC’s. Er zijn er nu vier, zo blijkt uit het interview met Hans de Jong in Trouw.
Naar ik begrijp twee in Kenia, één in DRCongo en één in Zuid Afrika. Maar nog geen in Ethiopië dus, hoewel men er bij de MA al in 2015 over begon te praten.
Volgens Van Eijck heeft Philips het plan om 190.000 van deze CLC’s te bouwen en Hans de Jong geeft aan dat Philips rond 2025 zo’n 300 miljoen mensen wil bereiken met deze centra.
Het CLC in Tadu DRC heeft al 40.000 mensen onder haar hoede en die in Kiambu County in Kenia zo’n 180.000 mensen (‘Catchment area’). Maar dat gaat dus zo’n 1.600 mensen per centrum worden bij 190.000 centra voor 300 miljoen mensen. Daar kunnen we in Nederland nog een puntje aan zuigen…
Hoeveel geld er met deze centra gemoeid is weet De Jong niet te melden in het Trouw-interview. ‘Miljoenen is zijn losse schatting.’ En, zo laat hij weten, ‘Philips is er zelf ook bij gebaat. Omdat het van de projecten leert en omdat, heeft De Jong gemerkt, de nieuwe generatie sollicitanten het belangrijk vindt dat een bedrijf goede doelen met raad en daad steunt.’
Maar geen woord over de verkoop van de Philips-producten aan die centra, die met geld van Unicef, WorldVison, EU enzovoorts in de benen moeten worden geholpen. Want hoe krijg je toegang tot die grote veelbelovende markt? Door samen te gaan werken met organisaties met een netwerk, geloofwaardigheid - maar hoe lang nog - en toegang tot subsidies enzovoorts. Als je dan nog een paar grote Foundations op sleeptouw krijgt die ook denken dat het adagium ‘Go big or go home’ nog steeds van toepassing is, dan heb je een mooie ‘business case’…
En we horen ook niets over de data die men gaat verzamelen en kan benutten als bedrijf in de groeimarkt die Afrika nu eenmaal is. Niets ook over de gesprekken met overheden in Ethiopië en Kenia om te bezien wat hun plannen en wensen zijn. Maar wellicht horen we daar binnenkort meer over. Het zou mooi zijn als we dan ook wat horen over de rol van de Philips Foundation met betrekking tot de CLC’s. In het laatste jaarverslag van de Philips Foundation (het laatste verslag dat vindbaar is op internet is dat van 2015) staat nergens iets genoteerd rond de Community Life Centers.
Wordt vervolgd…
[1] FWIW staat voor: For What It’s Worth. Maar ook voor For Whoever Is Wondering en voor; Forgot Where I Was.