Sociale informatie
Van Teunenbroek schreef haar proefschrift naar aanleiding van haar onderzoek bij het Centrum voor Filantropische Studies aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Ze begon haar promotietraject met de vraag: ‘Hoe effectief is het delen van informatie over het donatiebedrag van eerdere donateurs aan potentiële donateurs in het beïnvloeden van geefgedrag?’ Prof. dr. René Bekkers en prof. dr. Bianca Beersma waren bij dit onderzoek haar promotors. Uit het onderzoek blijkt dat goededoelenorganisaties het delen van sociale informatie zouden kunnen gebruiken om donaties zo’n tien tot twintig procent te verhogen. De VU-onderzoekers publiceerden hier eerder het artikel They ought to do it too: Understanding effects of social information on donation behavior and mood in het wetenschappelijke tijdschrift International Review on Public and Nonprofit Management.Het donatiebedrag van anderen als duwtje in de rug
In het onderzoek staat de effectiviteit van het online delen van informatie over het donatiebedrag van eerdere donateurs aan potentiële donateurs - de sociale informatie - centraal. Het gaat daarbij zowel om het effect op het donatiebedrag als het effect op de stemming van donateurs. Beide bleken een positief resultaat te hebben. Van Teunenbroek testte haar onderzoek eerst onder studenten in de collegezalen van de VU, voordat in samenwerking met het crowdfundplatform voordekunst.nl het effect in de praktijk testte.Van Teunenbroek: ‘Uit het onderzoek bleek dat de donateurs na het lezen van het gemiddelde geefbedrag zo’n tien tot twintig procent hogere bedragen doneerde. Een later experiment liet zien dat er geen afdrijvingseffect was bij het gebruik van het gemiddelde bedrag. Vanwege ethische principes hebben we geen onderzoek gedaan naar een verhoogd donatiebedrag. Daarmee loop je het risico dat mensen zich gepikeerd voelen of afgeschrikt worden. Of ze denken: er is al voldoende geld, mijn bijdrage is niet nodig.’ Inmiddels brengen meerdere crowdfundingplatformen het onderzoek van Claire van Teunenbroek al in de praktijk op hun platform.
Gunstig effect op gemiddelde geefgedrag
Van Teunenbroek, Bekkers en Beersma toonden met hun onderzoek aan dat donateurs door sociale informatie juist net bóven het suggestiebedrag gaven. Met een gunstig effect op het gemiddelde geefbedrag tot gevolg. Ook werd er een gunstig effect van de invloed op de stemming van donateurs gevonden. Door het delen van geefgedrag van anderen kregen donateurs volgens de onderzoekers een positief gevoel. Dat laatste is volgens Van Teunenbroek de meest opmerkelijke uitkomst van haar onderzoek: ‘Er is geen negatieve houding naar het noemen van het gemiddelde geefbedrag, ondanks het duwtje in de rug. Het werkt en mensen voelen zich blijer door meer te geven, mits ze zich niet geforceerd voelen.’
Huis-aan-huis-werving
Hoewel het onderzoek online is gedaan, ziet Van Teunenbroek ook toepassing ervan in huis-aan-huis werving: ‘Online kunnen mensen immers wegklikken, dat is veel anoniemer. Bij een collecte aan de deur zou het noemen van het gemiddelde bedrag een wat dwingender stimulans kunnen zijn om aan het gemiddelde bedrag te voldoen. Maar vooral die online context is heel interessant, daar valt nog veel onderzoek naar te doen. Niet alleen: wie geeft en waarom, maar ook of het een middel is om de zeer kritische jongere generatie die behoefte heeft aan veel meer informatie voor en na het doneren, goed te bereiken. Of: welke goede doelen organisaties werken online en waarom? Hier ben ik erg benieuwd naar. Uiteindelijk is mijn advies slechts advies. We moeten de krachten van wetenschappelijke en praktijk kennis bundelen door wetenschap en praktijk samen te brengen.’
Geven in Nederland
Al sinds 1995 wordt het geefgedrag van huishoudens, bedrijven, fondsen, kansspelen en nalatenschappen elke twee jaar in kaart gebracht en samengevoegd tot een macro – economisch overzicht. Het gaat dan niet alleen om bijdragen in de vorm van geld en goederen, maar ook om tijd en inzet in de vorm van vrijwilligerswerk op vele maatschappelijke terreinen. Op het moment werkt Claire als onderzoeker en datamanager voor Geven in Nederland. Ze onderzoekt daar o.a. de mogelijkheden van crowdfunding als wervingsmethode voor goede doelen en is daarnaast werkzaam bij de afdeling Science Bussiness and Innovation, Faculteit der bètawetenschappen (Vrije Universiteit Amsterdam).Award
De ‘2021 Gabriel Rudney Memorial Award for Outstanding Dissertation in Nonprofit and Voluntary Action Research’ wordt jaarlijks uitgereikt aan het ‘wereldwijd beste proefschrift die bijdroeg aan de vooruitgang van theorie, conceptualisering, onderzoek of praktijk die nauw verbond houden met non-profitorganisaties of vrijwilligerswerk’, aldus Geven in Nederland.
Bron: Geven in Nederland
Lees hier een samenvatting van de dissertatie van Claire van Teunenbroek.
Lees hier de volledige dissertatie.
Lees ook: ‘Onderzoek: delen sociale informatie kan donatiebedrag 10-20% verhogen’