Civil Society Congres 2006:A11: Hoe stem je af op moeilijk bereikbare groepen?

5 juli 2006
Nieuws | | Vermogensfondsen

Sessieleider: Jos Verhoeven (Start Foundation)


Laag opgeleide allochtonen, Marokkaanse en Turkse aids patiënten en Roma zigeuners hebben één ding gemeen. Alle drie de groepen zijn moeilijk te bereiken. Hoe stem je af op moeilijk bereikbare groepen? De Start Foundation doet onderzoek onder kwetsbare doelgroepen. Een aantal pragmatische ideeën zijn te gebruiken in de filantropische sector.

 


‘Groepen die het minder makkelijker hebben, zijn moeilijk te bereiken', aldus een deelnemer in de parallelsessie die geheel in het teken stond van ‘afstemmen op moeilijk bereikbare groepen'. Dat ook filantropische instellingen vaak te maken kunnen hebben met dit fenomeen, bleek uit de verschillende voorbeelden die de deelnemers aandroegen. Zo is bijvoorbeeld aids bij de Turkse en Marokkaanse groepen in Nederland nog een groot taboe. Deze groep is dan ook moeilijk te bereiken.

 


Keiharde probleemanalyse

‘Wil je goed kunnen afstemmen op moeilijk bereikbare groepen, dan is het allereerst belangrijk het probleem wat er speelt binnen deze groep scherp te hebben', zegt spreker Jos Verhoeven van de Start Foundation. De Start Foundation richt zich vooral op de onderkant van de arbeidsmarkt. ‘En deze verandert continu', vervolgt Verhoeven. ‘Om het probleem helder te krijgen moet je eerst basisinformatie hebben. We noemen dit ‘Evidence Based Resource', welke komt van instanties als het CBS, SCP etc. Vervolgens moet je hier een eigen vertaling of een locale vertaalslag aangeven. De derde niet onbelangrijke stap is een concreet plan van aanpak inclusief een probleemanalyse. Verhoeven: ‘Op het moment dat het probleem is gedefinieerd, mag er dus ook geen enkele waarom-vraag meer zijn. Een keiharde probleemanalyse is van vitaal belang.

 


Roma en Sinti zigeuners

Verhoeven illustreert zijn verhaal met de groep van de Roma en Sinti zigeuners. Deze groep bevindt zich vooral in Zuid-Oost Brabant en Limburg. ‘Niemand weet hoe groot deze groep is', zegt Verhoeven. Het probleem is het grote werkloosheidspercentage van 80 tot 90%. Er is geen groep in Nederland waar dit probleem zo groot is. De jongeren in deze groep scoren vergelijkbaar als de ouders.' De nijpende vraag die bij de Start Foundation speelde was: ‘Hoe pakken we dit probleem aan', en nog moeilijker: ‘Hoe komen we überhaupt in contact met deze jongeren?' De Start Foundation koos voor het sponsoren van een groot zigeuner festival in Tilburg. ‘Wij kregen de mogelijkheid om daar jongeren te enquêteren. Hiermee was de eerste stap gezet', zegt Verhoeven.

 


Weet wat er speelt

Nog belangrijker is te weten wat er speelt. De Start Foundation heeft via sleutelfiguren ook de mogelijkheid gekregen zelf op het kamp met de jongeren te spreken. Verhoeven: ‘Het is belangrijk om te weten hoe de werkloze jongeren denken over arbeid. Het probleem moet bespreekbaar worden gemaakt, ook richting de ouders.' Via een film met een good practice die is gemaakt door de jongeren zelf, moeten jongeren en ouders kunnen zien dat het ook goed kan. ‘Ofwel: als je iets wilt, dan kan het ook. Binnenkort gaan we een groepje jongeren opleiden voor de detailhandel', vervolgt Verhoeven. Of het gaat lukken, dat weten we nooit. Wat we wel weten is dat als je wilt afstemmen op moeilijk bereikbare groepen, je hen zeer serieus moeten nemen.' (Johan Dijk)