Eind 2005 schoot een radiospotje van het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) in het verkeerde keelgat bij de Donateursvereniging. Het verwijt: in het spotje suggereert het CBF ten onrechte dat het de bestedingen van goede doelen controleert. In februari legde de Donateursvereniging haar klacht voor aan de Reclame Code Commissie, die haar gisteren in het gelijk stelde.
Toen het relletje tussen CBF en Donateursvereniging ontbrandde was CBF-directeur Jos Zwartjes zich nog van geen kwaad bewust. Hij stelde in FM helemaal niet te willen suggereren dat de keurmerkverstrekker de bestedingen controleert. “Mevrouw Jacobs [voorzitter donateursvereniging, red.] zou beter moeten weten. Uiteraard controleren wij niet zelf ter plekke de bestedingen van de goede doelen. Wij controleren alleen of de goede doelen het zelf controleren. Dat is ook zoals we de pay-off bedoeld hebben. Het is maar net wat je er in wil horen.”
Daar blijkt de Reclame Code Commissie in haar uitspraak anders over te denken. “Van de mededeling dat ‘het CBF controleert of uw geld terechtkomt waar u het voor bedoeld heeft’ gaat de suggestie uit dat adverteerder controleert of de instelling die een CBF-Keur mag voeren de als donatie ontvangen middelen (uitsluitend) besteedt aan het door de schenker beoogde doel alsmede dat adverteerder toeziet op de effectiviteit van de bestedingen. Dat is slechts zeer ten dele het geval. […] Nu een toetsing van de doelmatigheid van de bestedingen door het CBF ontbreekt, acht de Commissie de gewraakte zinsnede - hoe overigens ook naar het oordeel van klaagster het Keurmerk van maatschappelijk belang is - te absoluut en daardoor misleidend.”
Aan deze conclusie verbindt de RCC een aanbeveling. “Gelet op het hiervoor overwogene acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.”
De Donateursvereniging is blij met de uitspraak. Het CBF daarentegen is het slechts gedeeltelijk met de argumentatie van de RCC eens, maar accepteert de aanbeveling van de commissie.
De twee partijen maakten hun reactie op de uitspraak wereldkundig in een gezamenlijk persbericht dat moet laten zien dat CBF en Donateursvereniging samen nog steeds goed door één deur kunnen en dat “het publiek zo goed mogelijk informeren voorop staat. Ondanks het feit dat er af en toe een verschil van inzicht of mening bestaat, zal ook in de toekomst waar mogelijk samengewerkt worden, uiteraard op zelfstandige en onafhankelijke basis en waar nodig met een kritische blik, over en weer.”