Het CBF is er duidelijk over: 2005 was een goed jaar. Er is in 2005 een bedrag van 2,5 miljard euro besteed aan het algemeen nut dienende doelen. Deze recordinkomsten waren een optelsom van subsidies, publieke fondsenwerving, en afdrachten van goede doelen loterijen. De tsunami is in 2005 een vrij dominante factor geweest. Het publiek heeft ruim 200 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de slachtoffers van deze ramp.
Kleintjes hadden het moeilijk
Hoe werd het geld door de goede en maatschappelijke doelen ingezet? De helft van het budget ging naar internationale hulp, mede dankzij de tsunami. Ongeveer 23% ging naar welzijnsprojecten. Natuur en milieu kregen 16% van de koek. En 13% van het geld werd gebruikt voor gezondheidszorg in Nederland.
Het ging de grote organisaties goed in 2005. Instellingen die jaarlijks meer dan 12,5 miljoen euro uit eigen fondsenwerving halen zijn het succesvolst in het beheersen van de wervingskosten. Ook groeiden de subsidie-inkomsten van de grote instellingen met 15%. De kleintjes (tot 2,5 miljoen euro eigen fondsenwerving) hadden het vorig jaar echter moeilijk.
Cordaid de grootste
De baten uit eigen fondsenwerving van goede doelen die zich op het grote publiek richten ontwikkelden zich vorig jaar ook in positieve zin. Er werd door deze fondsen in 2005 in totaal 995 miljoen euro opgehaald bij het Nederlandse volk. Een stijging van 45 miljoen euro ten opzichte van het jaar daarvoor.
De door het CBF opgestelde top tien van charitatieve instellingen lijkt als twee druppels water op die van 2004. Cordaid was met een budget van 219,6 miljoen euro de grootste. Het Leger des Heils is met 202,3 miljoen een goede tweede, vlak voor Oxfam Novib, dat 199,8 miljoen euro te besteden had in 2005.
Nederland socialer?
Tegelijkertijd met de presentatie van het Verslag Fondsenwerving 2005 worden vanmiddag ook de resultaten van de novembermeting van het Nederlandse Donateurspanel gepresenteerd. Bijzonder tijdens deze meting was dat de opvattingen van het panel worden vergeleken met die van studenten van de Haagse Hogeschool. Beide groepen ondervraagden blijken de inzet van goede doelenorganisaties zeer te waarderen. Van de jongeren denkt 72% van de jongeren dat goede doelen de samenleving socialer maken, 67% van de donateurs is het daarmee eens. En een kwart van de jongeren beweert in de toekomst meer te zullen gaan geven dan de huidige 25-plussers.
In de reguliere editie van FM aankomende donderdag zullen we, onder andere met reacties en opinies, uitgebreid ingaan op het Verslag Fondsenwerving 2005 en de novembermeting van het Nederlandse Donateurspanel.
Zie ook de website van het Centraal Bureau Fondsenwerving: www.cbf.nl