Care for Destinations is gestart vanuit het idee dat de vele ogen, oren en meningen van toeristen de natuur wereldwijd kunnen helpen beschermen. Aanleiding voor het idee is een optelsom van twee trends in de toeristische sector. Enerzijds groeit deze sector enorm: 1,4 miljard mensen reizen wereldwijd af om natuurgebieden te bezoeken en beschermde dier- en plantsoorten te bewonderen. Anderzijds heeft deze groeiende groep toeristen de touwtjes online in handen en bepalen zij mede het eindproduct van de aanbieder door via Trip Advisor of Booking.com een review achter te laten.
Inzicht in natuurbehoud
Door toeristen de mogelijkheid te geven om reviews achter te laten over natuurbehoud, ontstaat er meer inzicht in de lokale zorg voor de natuur. Met de reviews kunnen zij bijvoorbeeld aangeven waar plastic op het strand ligt, waar de zorg voor (beschermde) diersoorten achterstallig is, maar ook waar wel of niet vis met een duurzaam keurmerk verkocht wordt. Deze inzichten dragen bij aan beter natuurbeleid en uiteindelijk voor een hogere waardering en geloofwaardigheid van een vakantiebestemming.
Testen op Texel
Vanaf september hebben toeristen en reizigers op Texel de primeur. Zij kunnen, vanaf 1 september het eiland reviewen. Voor deze test interviewde Care for Destinations lokale experts die als eerste hun reviews plaatsten op het platform, waardoor toeristen gericht kunnen gaan kijken en hun mening kunnen geven over natuurbehoud op het eiland. Dit kan gaan over goede zaken (zoals het donkerte beleid op het eiland) als over minder goede zaken (het verstoren van zeehonden op het wad tijdens een excursie).