Ramses en jij zijn afkomstig van Delphi. Waarom weggegaan?
Peerdeman: "Er zijn twee belangrijke redenen voor de start van een nieuw bureau. De eerste is de trend dat steeds meer partijen buiten de traditionele non-profits zich op de fondsenwervende markt begeven. Partijen die vragen om een breder scala aan diensten dan alleen direct marketing. We delen de ambitie van deze partijen. De ambitie om vanuit het niets een meerjarenplan op te zetten voor uiteenlopende fondsenwervende activiteiten. Je kunt Nassau zien als de vertaling van onze ambitie en ondernemerszin."
Waar staan jullie voor?
Peerdeman: "Voor vernieuwing qua fondsenwervende technieken en markten. Zo zullen we ons specifiek gaan richten op major donor fundraising. Een in Nederland relatief nieuw fenomeen dat zich snel ontwikkelt. Succesvol kunnen groeien vraagt om professionaliteit en ervaring. We richten ons ook op verbreding van de markt. Dus: het bedienen van niet-traditionele spelers als zorginstellingen, universiteiten, politieke partijen. Nassau biedt full service consultancy, maar staat met hetzelfde gemak samen met haar opdrachtgevers ‘met de voeten in de modder'"
Een pessimist zou kunnen zeggen dat het erg lastig is om in een markt te stappen die door de recessie erg defensief is.
Peerdeman: "Een pessimist wel. Maar wij zijn beide erg optimistisch. Daarin worden we gesterkt door de reacties tot nu toe. Meerdere partijen hebben interesse getoond en als Nassau hebben we in korte tijd al drie klanten aan ons kunnen binden. Natuurlijk is er veel discussie over de effecten van de kredietcrisis. Het NGF besteedde er vorige week zelfs een hele middag aan. Onze visie is: achter iedere bedreiging schuilt een kans. Een leek zal bij ‘fondsenwerving' denk aan geld genereren. Een specialist weet dat fondsenwerving zóveel meer is. Fonsenwerving begint met het leggen van relaties. Juist in deze tijd is het essentieel dat organisaties de relatie met hun (potentiële) gevers intensiveren. Laat je niet alléén leiden door de geldvraag, maar steek juist nu tijd, energie en aandacht in het onderhouden van (bestaande) contacten. Want de economie kenmerkt zich door cycli. Wees slim en zorg ervoor dat je relaties sterk zijn tegen de tijd dat het financieel weer wat meer voor de wind gaat. Dat loont uiteindelijk."
Zie ook: www.nassau.nu