Soms wil ik het niet begrijpen. De educatieve programma’s bij musea en theaters zijn booming. Zet vooral doelgroep jongeren in een programma en er zijn wel potjes voor. Zowel bij de fondsen als bij de overheid. Maar jongeren echt geïnteresseerd te krijgen voor met name de “Oude Kunsten” blijft lastig. Onderzoeken wijzen uit dat deze kunsten een vergrijsd publiek trekken. Maar moet je je pijlen niet juist richten op de oude doelgroep!
Volgens de nieuwe CBS cijfers telt Nederland nu 16,3 miljoen inwoners. 2,3 miljoen mensen zijn daarvan ouder dan 65 jaar. Tegen 2040 zal er een piek worden bereikt van 4 miljoen senioren met daaronder dik 1 miljoen 80-plussers. De Baby-boom generatie staat binnenkort massaal op straat en wil geëntertained worden. Daarnaast hebben ze een interessant vermogen. Zie hier uw mogelijkheden! Nog meer ouderen de musea en theaters in. Zorg wel dat het rolstoel vriendelijk is. Maar daar zijn ook weer subsidies voor. Voor de 80-plussers die de helling niet meer halen zorg je voor pod-casting en beamers in de recreatiezalen van de verzorgingstehuizen. En straks natuurlijk in de testamenten zien te komen.
Op 17 maart zal Hans Abbing zijn oratie houden als Bijzonder Hoogleraar Kunstsociologie aan de UvA. In een korte voorpresentatie op een D’66 bijeenkomst heeft hij interessante grafieken laten zien over de marktontwikkelingen bij met name de podiumkunsten. Daaruit blijkt volgens hem geen groei van bezoekersaantallen bij klassieke muziek, dans en opera. De nieuwe muziek stijgt daarentegen enorm evenals cabaret. Toneel laat ook zelfs een lichte stijging zien. De groei zit met name bij de jongere bezoekers. Zijn eerste conclusie is dan ook: investeer in de groeimarkten! Het tegendeel blijkt echter vaak. Het zijn de “Oude Kunsten” die het echte grote geld verkrijgen. Heeft dat niet meer te maken met een effectieve lobby en vermogen van de “klassieke groep”? Zit in de samenstelling van de besturen misschien het antwoord?
Maar terug naar de koude CBS-cijfers, volgens mij zitten de “Oude Kunsten” op goud! Doelgroep en vermogen worden alleen maar groter! En ja, natuurlijk moet je zorgdragen voor het vullen van de pijplijn. En misschien moet je de moeders een “klassieke” educatie geven. Zo blijkt volgens onderzoek van de pop-professor Ter Bogt van de UvA dat juist dat zij de smaak van hun kinderen meebepalen.
Ogenschijnlijk veel tegengestelde cijfers en conclusies dus, die als je ze naast elkaar legt, weer tot nieuwe marketing kunnen leiden. En dat zo maar op straat. En wat betreft nuancering over cijfers. Het Concertgebouw trekt nu juist een jonger publiek! Dankzij andere programmering en educatieve programma’s, ook voor jongeren. Maar de totale cijfers laten weer grijze cijfers zien. Tja, wie weet zijn in 2040 de klassieke werken van DJ Tiësto, in het Concertgebouw te beluisteren!
Lucas Hendricks is director Stichting Campagne voor Leiden: Projectfinanciering Universiteit Leiden