Twee weken geleden waarschuwde de Autoriteit Consument en Markt (ACM) bedrijven niet meer aan green washing te doen. Een verffabrikant die ‘planet proof’ op zijn bussen zet zonder deze claim feitelijk en compleet te onderbouwen, was de autoriteit in het verkeerde keelgat geschoten. Meer producten liften in hun ogen onterecht mee op de groene tsunami. ACM heeft nu vijf verse spelregels gelanceerd om green washing tegen te gaan. Houdt een onderneming zich daar niet aan, dan volgt een publieke schrobbering plus geldboete. Tot 20 oktober staat het ACM-loket open voor reacties op hun nieuwe spelregels en dan start ‘bijltjesdag’.
In Stichting Lenthe’s bedrijvennetwerk Corporate Foundations Forum brak meteen een pittige discussie los. ‘Stop eens met al die regels en keurmerkjes. Groene communicatie moet je juist niet tegenhouden’, was een mening. ‘Als je nog niet aan 2 van de 5 spelregels voldoet en je communiceert eerlijk dat je op weg bent naar die 5, krijg je vanaf november dus het bit in de bek: staakt uw communicatie tot dat…’
Een dergelijke zwartwit-discussie kent te weinig grijstinten, zo is de redenering van degenen die tegen de nieuwe ACM-regels zijn. Door pas zichtbaar te mogen zijn als je in de genade valt van deze big brother, word je niet gestimuleerd, maar gefrustreerd.
De voorstanders van de ACM-aanpak roepen ‘Kletskoek! Het is juist goed dat ACM misleidende reclame hard aanpakt. Op die manier beschermen ze de investeringen en de concurrentiepositie van de waarlijke goed-groen-doeners.’
U snapt het al: het bleef nog lang onrustig…
Stel dat de ACM met de nieuwe spelregels niet alleen de dynamiek van zichtbare grootmachten, maar ook die van tienduizenden MKB-ondernemers dwarsboomt wier (goed bedoelde) sociale communicatie vaak wat klungelig en incompleet is. Zonder ambtelijke dwang en drang werkt een groeiend leger MKB’ers aan het realiseren van de (voor hen relevante) SDG’s. Die SDG-missies lopen echter meestal niet parallel aan de MKB-communicatie.
Toen BN’er Beau van Erven Dorens door collega Eva Jinek van de beeldbuis werd geduwd, besloot hij tijd te maken om die zwijgende MKB-meerderheid eens in de schijnwerpers te zetten. Een mooi voorbeeld uit Van Erven Dorens’ tv-serie over het MKB is de aflevering over Matz Carwash. Kijkt u eens op hun website. Daar ziet u wel wat plompverloren de claim ‘duurzaamste wasstraat’, maar meer ook niet. Niets over het hoe en wat. Ze hebben wel wat anders te doen dan voldoen aan regels en vervolgens communicatiebureaus in te schakelen. Ze hebben het al druk genoeg om vluchtelingen en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan de slag te helpen. En milieuvriendelijk te wassen en te poetsen.
Maar Matz Carwash loopt evenzogoed dus kans om binnenkort door ACM tegen de schandpaal te worden genageld. En dat terwijl ze vorig jaar nog fier nummer 1 werden als meest sociaal betrokken onderneming in het oosten des lands. En ze gezonde winsten realiseren met nul donaties of subsidies.
Van Erven Dorens wil meer over Goede Bedrijven reportages gaan maken. Om maatschappelijk betrokken ondernemen te eren en te stimuleren. Te laten zien dat er ook wordt goed gedaan zonder keurmerken en geefgelden. De Dikke Blauwe moedigt hem hierbij aan te lobbyen om koepel Goede Doelen Nederland onder te brengen bij ondernemersvereniging MKBN. Vaarwel stichting, welkom BV. Dat begraaft meteen het hopeloze plan om een tussenvorm te lanceren: de social enterprise (nog meer regels) en doet recht aan de andersombeweging dat steeds meer goede doelen optreden als sociaal investeerder en sociaal ondernemer.
En dan eens kijken wat Jeroen van der Veer daarvan vindt voor de microfoon van Van Erven Dorens. Deze ex-baas van Shell, en nu meebesturend met zowel Philips als Unicef, verzuchtte onlangs: ‘Aandeelhouders lijken soms wel een bedreigde diersoort. Ze krijgen wat overblijft na sociaal actief zijn.’. Maar dat is nou precies de bedoeling Jeroen: goed doen bovengeschikt maken aan rijk worden!
Don Akkermans is hoofdredacteur a.i. van De Dikke Blauwe. Wilt u meer columns en commentaren van hem lezen? Klik hier.
Wilt u op deze column reageren? Klik hier
Filantropie