Anoek Hoijtink (Unicef) over belang van partnerships

Anoek Hoijtink in gesprek met Ronnie Oergoor van 7Ditches.tv
Anoek Hoijtink in gesprek met Ronnie Oergoor van 7Ditches.tv
4 juni 2018

Partnerships met bedrijven en overheden zijn voor Unicef erg belangrijk. Anoek Hoijtink, Head of Partnerships, sprak erover met Ronnie Oergoor van 7Ditches.tv. ‘We zijn in staat om grote structuren te veranderen en te laten beklijven, omdat we de overheden aan boord krijgen.'
 
Anoek Hoijtink is marketingstrateeg met meer dan twintig jaar ervaring in strategie, merkontwikkeling, marketinginnovatie en marketingonderzoek. Ze werkte bij gerenommeerde bedrijven zoals Unilever en was acht jaar lang eigenaar en managing director van Branddoctors, een van de toonaangevende Nederlandse marketingadviesbureaus. Daarnaast ondersteunde ze het marketing- en fondsenwervingsteam van de Rode Kruis-organisatie in Den Haag, tot ze begin 2017 Head of Partnerships werd bij Unicef. 
 
Balans tussen idealisme en commercie
Ze kent het bedrijfsleven goed. Over de balans tussen idealisme en commercie te vinden zegt ze: ‘Ik denk dat het voor bedrijven vooral lastig is op het gebied van erkenning. Je moet erkennen dat het duurzame bedrijfsmodel maakt dat je zowel commercieel als op het gebied van het goed doen je steentje wil bijdragen. Die twee zaken horen bij elkaar. Het goed doen komt vaak echt vanuit het hart, maar erkennen dat daar ook een bepaald belang bij hoort, is erg belangrijk. Dat moet je echt omarmen. Die commerciële strategie is er bij een bedrijf. Voor een samenwerking ga je dus kijken waar de match zit. Je wil iets toevoegen aan de businessmodel-kant en aan de Sustainable Development Goals (SDG's) van de Verenigde Naties.’ 
 
Multi-stakeholder alliance
Unicef is in die partnerships vooral op zoek naar commitment en verwevenheid. Dat is een ander soort samenwerking, volgens Hoijtink. ‘Er zijn dingen uit het bedrijfsleven die we nodig hebben als organisatie, omdat we ze zelf niet in huis hebben. Innovatiekracht of capaciteit in technisch opzicht. Het gaat om erkennen wat je van elkaar kunt gebruiken. En dan is filantropie in de vorm van geld geven en uitgeven niet genoeg.'
Een puur filantropische insteek maakt ook dat iets wankel is, meent Hoijtink. 'Als je het hebt over SDG's, dan heb je een commitment voor langere termijn nodig. Bovendien vind ik het samenwerken tussen bedrijven - maar ook overheid en kennisinstelling - ook erg belangrijk, dat noemen wij multi-stakeholder alliance.’
 
Teruggeven
Hoog op het wensenlijstje voor de toekomst? ‘Dat we in staat zijn om goed uit te leggen wat onze toegevoegde waarde is als Unicef en van daaruit strategisch die link te maken met bedrijven en particuliere donateurs. Zodat bedrijven echt vanuit hun intrinsieke gedrevenheid investeren in die structurele verandering die Unicef teweeg kan brengen. En ik vind het ontzettend relevant dat wij de samenwerking tussen bedrijven op gang gaan krijgen. Want met elkaar gaan wij impact maken op bepaalde onderwerpen, maar kunnen wij als Unicef ook iets teruggeven.’
 

 
(Bron: 7Ditches.tv)