Wanneer het over ‘goede doelen’ gaat, dan gaat het vaak over geld. Donorgeld, dat moet worden geworven en verzameld. Uiteraard, geld is noodzakelijk om te doen wat een fonds wil doen. Wanneer het over bedrijfsfondsen gaat echter, is de veronderstelling dat geld al in overvloed aanwezig is en dat het alleen behoeft te worden uitgegeven. Dat komt doordat de belangrijkste inkomensstroom bij bedrijfsfondsen gerelateerd is aan het moederbedrijf. Bedrijfsfondsen worden vaak ten onrechte als onderdeel van het bedrijf gezien.
De contributie aan het bedrijfsfonds is vaak aan de prestaties van het moederbedrijf gerelateerd. Bedrijven die getroffen zijn door de huidige crisis, of door andere omstandigheden, zijn niet vanzelfsprekend altijd in staat hun (morele) financiële verplichting naar het bedrijfsfonds in te lossen. Dit kan onzekerheid geven. In dat opzicht is een vereenzelviging met elk ander ‘goed doel’ op zijn plaats. Een andere overeenkomst is uiteraard de maatschappelijke doelstelling die ook een bedrijfsfonds heeft. De uitdaging voor bedrijfsfondsen is eveneens om met beperkte middelen zoveel mogelijk impact te maken.
Persoonlijk vind ik de term ‘goed doel’ verschrikkelijk. Het doel is immers nooit de organisatie zelf. Het doel, en vooruit, goede doel, is `het zorgen voor’, `het voeden van’, `het verbeteren van’ of `het vergroten van’ de levenskwaliteit of het ontwikkelingspotentieel van mensen. ‘Goed’ is een zeer subjectieve connotatie, maar filantropie (`liefde voor de mensheid’), ofwel het ontwikkelen van privé-initiatieven voor het publieke welzijn, gericht op het verbeteren van de levensomstandigheden van anderen, is op zich een goed streven. Ook in dat streven verschillen goede doelen en bedrijfsfondsen in wezen niet.
Niet helder is waarom de een als vragende partij en de ander als donor gezien zou worden. Met de grote vraagstukken in de wereld is samenwerking (SDG 17) een nog te weinig gebruikte sleutel. Ieder heeft zijn ervaring en specialisme om in te brengen. Samenwerking kan helpen om impact te versnellen, te vergroten, efficiënter te bereiken, innovatiever te zijn, te bekostigen, daadwerkelijk te realiseren en duurzaam te maken. We kunnen gezamenlijk de wereld veranderen, wanneer wantrouwen de deur uitgaat, samen met het concept van ontvanger versus donor of goed versus slecht, en tegelijk met traditionele werkwijzen die niet bleken te werken.
Margot Cooijmans is directeur van de Philips Foundation. Ze is aan De Dikke Blauwe verbonden als DDB Expert Corporate Foundations en ze is lid van de Programmacommissie van Corporate Foundations Forum.
►Wilt u meer bijdragen lezen van Margot Cooijmans? klik hier
Corporate Foundations