Prinses Laurentien op eerste plaats in nieuwe DDB100

Prinses Laurentien van Oranje is door De Dikke Blauwe uitgeroepen tot ‘invloedrijkste speler in de Nederlandse filantropie 2017-2018’. Ze staat bovenaan de nieuwe, jaarlijkse ranglijst DDB100.
Prinses Laurentien van Oranje is door De Dikke Blauwe uitgeroepen tot ‘invloedrijkste speler in de Nederlandse filantropie 2017-2018’. Ze staat bovenaan de nieuwe, jaarlijkse ranglijst DDB100.
2 oktober 2017

Prinses Laurentien van Oranje is door De Dikke Blauwe uitgeroepen tot ‘invloedrijkste speler in de Nederlandse filantropie 2017-2018’. Ze staat bovenaan de nieuwe, jaarlijkse ranglijst DDB100. Van Oranje volgt het echtpaar Joop en Janine van den Ende op, dat de lijst vorig jaar aanvoerde. Op dinsdag 3 oktober neemt de prinses haar oorkonde in ontvangst tijdens een feestelijk vernissageprogramma. Ze zal haar uitverkiezing luister bijzetten met een eigen mini-talkshow. Vandaag brengt dagblad de Telegraaf een groot interview met de prinses naar aanleiding van haar uitverkiezing.
 
Met de jaarlijkse DDB100 brengt De Dikke Blauwe mensen in beeld die op de een of andere wijze maatschappelijke impact hebben gerealiseerd met geld (van anderen of van zichzelf) of baanbrekende ideeën. Daardoor vervullen zij een voorbeeldfunctie voor anderen die met private initiatieven een bijdrage leveren aan het goede doel. Het is daarmee dus géén ranglijst van grootste filantropen, maar juist van rolmodellen die maatschappelijke vrijgevigheid in Nederland stimuleren.
 
Inclusief denken
Het juryrapport prijst Laurentien van Oranje, die in eerdere edities van de DDB100 ook al een hoge notering kreeg, om haar inclusieve denken. De jury schrijft dat de prinses geen genoegen neemt ‘met hokjes, vakjes en nationale grenzen als het gaat om de aanpak van universele, humanitaire problemen. Zij behoort tot het type maatschappelijke ondernemer dat het doel vooropstelt en gaat voor veranderingen van het systeem.’ Deze denkwijze ziet de jury vooral gedemonstreerd in de aanpak van Van Oranjes Missing Chapter Foundation, waarbij de onbevangen creativiteit van kinderen wordt ingezet om grote mensen-problemen te helpen oplossen. Een methode die aanvankelijk op veel scepsis stuitte, maar intussen door een groot aantal gerenommeerde bedrijven en ondernemers wordt omarmd.
 
Talkshow
Op 3 oktober wordt de uitverkiezing van Laurentien van Oranje gevierd met een feestelijke vernissage in Sociëteit De Witte in Den Haag onder het motto ‘Goed doen is het nieuwe rijk zijn.’ In een programma onder leiding van Charles Groenhuijsen worden ook andere invloedrijke personen uit de DDB100-ranglijst, onder wie ook ondernemers, politici, filantropen en bestuurders, in het zonnetje gezet. De prinses zal zelf een korte talkshow presenteren waarin zij in gesprek gaat met een ex-gedetineerde, een kind en een laaggeletterde. Daardoor benadrukt zij het belang van oprechte inclusiviteit en komen behalve de ‘filantropische rolmodellen’ ook de ‘doelgroepen’ op gelijkwaardige wijze in beeld.
 
De Dikke Blauwe4
Het programma op 3 oktober wordt besloten met de overhandiging van een oorkonde en het eerste exemplaar van het nieuwe, naar omvang en huiskleur genoemde jaarboek: De Dikke Blauwe. Deze zeshonderd pagina’s dikke uitgave is toe aan zijn vierde editie en wordt binnen de filantropie beschouwd als onafhankelijke, journalistieke gids voor iedereen die inspiratie en informatie zoekt in ‘Het Land van Goed Doen’. In de Nederlandse filantropie gaat jaarlijks ten minste 6 miljard euro om aan giften, nalatenschappen en sponsoring voor het goede doel.

Wilt u er ook bij zijn op 3 oktober? Klik dan hier.
Kunt u niet aanwezig zijn, maar wilt u wel het boek bestellen? Klik dan hier.