3FM Serious Request meeste merkkracht

3FM Serious Request meeste merkkracht
3FM Serious Request meeste merkkracht
25 mei 2022
Nieuws | | De Dikke Blauwe

3FM Serious request is het goede doel dat in tussen 2020 en 2022 de grootste merkkrachtstijging had. Dit blijkt uit het Goede-Doelen-Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. De grootste daler is Alpe d’HuZes. “De afgelopen twee jaar de fietstocht van Alpe d’HuZes niet plaatsgevonden, een zeer media afhankelijk evenement”, aldus merkadviseur Hendrik Beerda. ”Dat heeft dus direct invloed op het merk.”

Een ander opvallende uitkomst van het onderzoek is de merkschade die War Child heeft opgelopen door de ophef rondom Marco Borsato.  De zanger was 23 jaar ambassadeur voor dit goede doel. Hendrik Beerda: “We leven in een nieuw tijdperk van juicechannels, waarin de reputatie van personen - terecht of onterecht - in een mum van tijd kan verdampen. Het is de vraag of een innige band met een beroemdheid nog wel verstandig is voor goede doelen. Het voordeel van de media-aandacht van beroemde ambassadeurs moet goed worden afgewogen tegen het risico van imagoschade’.”

Goede doelen met de grootste merkkrachtstijging* in de periode 2020-2022

  1. 3FM Serious Request
  2. Het Vergeten Kind
  3. Hersenstichting
  4. Vogelbescherming Nederland
  5. Save the Children
  6. Stichting Opkikker
  7. Cordaid
  8. Grote Clubactie
  9. Stichting ALS Nederland
  10. Amref Flying Doctors

Goede doelen met de grootste merkkrachtdaling* in de periode 2020-2022

  1. Alpe d'HuZes
  2. Giro555
  3. EpilepsieNL
  4. Jantje Beton
  5. Pink Ribbon
  6. IFAW
  7. Nationaal Ouderenfonds
  8. Maag Lever Darm Stichting
  9. Roparun
  10. Orange Babies

*Merkkracht wordt gemeten aan de hand van 3 factoren: geholpen naamsbekendheid, waardering en binding.

Het Goede-Doelen-Merkenonderzoek monitort al ruim 10 jaar de reputatie en groeipotentie van alle organisaties die actief zijn in de Nederlandse goededoelensector.

Lees het hele artikel hier.