De vraag die dinsdag in Circl, het circulaire platform van ABN AMRO, centraal stond was een ware hersenbreker. Hoe kunnen bedrijven en bedrijfsfondsen elkaar substantieel en duurzaam beïnvloeden op hun gezamenlijke positive impact journey? Deze invalshoek werd van vele kanten belicht. Opmerkelijk is dat de taal die wordt gebezigd als het gaat over corporate foundations niet altijd even concreet en duidelijk is, maar dit terzijde.
Rijk programma
Het druk bezochte programma startte met een plenaire sessie in het Engels. Na de lunch waren er parallelsessies in twee rondes waar de deelnemers van het symposium enthousiast acte de présence gaven. Er viel heel wat te kiezen. Zo waren er deelsessies over social impact en employee engagement, maar ook over succesvol werken aan transities. En de parallelsessie met lessen over impactrapportage van duurzaamheidskoplopers was helemaal van deze tijd.Het symposium werd geopend door Frank Aalderinks, hoofd Filantropie Advies van ABN AMRO MeesPierson. Nicolas Malmendier, corporate program manager bij de European Venture Philanthropy Association, stond vervolgens stil bij de balanceeract van de corporate foundation in relatie tot het bedrijf waaraan deze gelieerd is. ‘Onafhankelijk blijven en tegelijk voordelen genieten van de verbintenis met de onderneming is ingewikkeld.’
Sociale investeringen
Tijdens het jaarlijkse symposium Corporate Power, georganiseerd door De Dikke Blauwe, staat de relatie tussen bedrijven en hun corporate social investments, waaronder bedrijfsfondsen, centraal. Deze investeringen kunnen fungeren als het morele kompas van een onderneming. Sociale investeringen hebben vaak meer ruimte om te experimenteren, te onderzoeken, langetermijnvisies te ontwikkelen en samen te werken met NGO’s.Dat grootbedrijven hun sociale investeringen niet per definitie onderbrengen in een corporate foundation maar soms in een corporate programma, bleek tijdens de paneldiscussie in de ochtend. Lonneke Roza, head of community investment bij financiële dienstverlener NN Group, en Alizée du Bus, manager van de Collibri Foundation (vormingsprojecten voor jongeren) kwamen met inspirerende casussen compleet met belemmeringen uitdagingen.
Kansen
De Noorse Tina-Irene Amundsen van BDO verzorgde samen met haar collega Job Terlingen een informatieve sessie over duurzaamheidsrapportage. Noorwegen, rijk aan gas en olievelden, is een van de koplopers op het gebied van duurzaamheid. Beiden accentueerden sustainable reporting als instrument om een positieve bijdrage aan de SDG’s te kunnen aantonen, om kansen en risico’s te onderkennen en om langetermijn waardecreatie te realiseren.Tot slot: de inzet van tijd en kennis van medewerkers voor de samenleving is een succesformule in bedrijfsfilantropie. Tijdens de parallelsessie over employee engagement deden drie corporate foundations hun verhaal. Bij de ABN AMRO Foundation, Dela Foundation en het KPN Mooiste Contact Fonds heeft de inzet van medewerkers van het bedrijf een hoofdrol. Deze foundations hebben kennelijk de weg gevonden naar impact genereren, ze krijgen veel medewerkers op de been dankzij een gevarieerd vrijwilligersaanbod. Een belangrijk kompas: de wensen van medewerkers zelf. Het levert sterke bewijsvoering op voor de S in ESG en medewerkerstrots.
(Foto's: Dirk Kome).
Lees ook het DDB-magazine: |