Nabben: 'Stichting Time Out wil problemen oplossen die jongeren zelf bij ons neerleggen, met de wens het daar nu echt over te gaan hebben. Het onderzoekstheater van stichting Time Out wordt dus altijd Bottom up gemaakt en landelijk uitgerold. Vanuit een duidelijke behoefte, met concrete input van henzelf en een koers die zij zelf aandragen als oplossingsrichting. De issues waar jongeren annu nu mee worstelen zijn stress en prestatiedruk , financiële stress, langstudeer boete in combinatie met de hoge verwachtingen van de samenleving. (ook sociaal media!).'
'Harder Better faster stronger is waar het om draait, denk aan onderzoek van Jolien Dopmeijer van het Trimbos Instituut. Daarnaast is sociale veiligheid een belangrijk thema en dat hangt weer samen met excessief middelengebruik. Mentaal welzijn van jongeren is hierin de rode draad. Je hebt stress, zit niet lekker in je vel, je drinkt, liefst met een peuk erbij, je zoekt een uitweg van je zorgen, je gebruikt drugs om het allemaal even achter je te laten.'
'Corona werkte hierin als een katalysator. Sinds die tijd is er veel meer drugs gebruik en sociaal onveilige situaties dan daarvoor. Na corona is het gebruik niet minder geworden waar men wel op had gehoopt. Ondertussen is er een gewoonte ontstaan. Je kunt drugs snel bestellen, experimenteren, de dealer is een aardige gast, tips worden openlijk gedeeld en iedereen in je omgeving gebruikt, drinkt, rookt, dus is het normaal.'
'Onder een bepaalde bubbel studenten (vaak lid van een vereniging en uitwonend) wordt een lepeltje coke of mdma niet eens meer stiekem op de toilet gedaan. Sociale druk is lastig te herkennen als je in de bubbel zit. Time Out probeert dit patroon te doorbreken en hun autonomie en kritisch denken wakker te schudden. En samen met studenten te onderzoek wat er achter hun gebruik zit en hoe ze elkaar beter kunnen helpen, beter het gesprek erover kunnen voeren.'
2 Hoe meten jullie de resultaten?
'Bij alle shows doen we een nulmeting voorafgaand aan de show. Over wat feitjes en over leefgewoonte, gebruik en geluk. Tijdens de voorstelling halen we aan de hand van mentimetervragen kwantiatieve data op en middels het gesprek/interactie, de kwalitatieve data. Na de voorstelling is er een evaluatie.'
'Het bijzondere is dat studenten/jongeren niet alleen input voor de voorstelling geven maar ook de zelf de onderzoeksvragen formuleren. Participatief onderzoek. Jongeren stellen hele andere vragen dan geijkte onderzoekers die hun studententijd ver achter zich hebben gelaten. Voor het transcriberen, analyseren, valideren van deze data werken we samen met slimme koppen (studenten met verse innovatieve kennis over onderzoeksmethoden) van Lieve Mark, onder supervisie van het Trimbos Instituut. Deze resultaten worden gedeeld met beleidsmakers en bestuurders met het oog op passend beleid, impact door gerichte doelgroepaanpak.'
Reactie na de show
3 Hoe zit het met erkenning / ondersteuning?
'Tot nu was stichting Time Out een pionier in het veld. Een interessante ondernemende ietwat rebelse stichting, soms voor de instanties met wie we (lees de jongeren) willen samenwerken, iets te snel, te innovatief, want wat doen al die jonge gasten daar allemaal? En hoezo krijgen ze dit zo snel voor elkaar en komt de (voormalig) minister, staatssecretaris en de koningin op bezoek. En waar doen ze het van?'
'Het gaat goed, we zijn gezien en kennelijk nodig maar dienen dan wel te professioanliseren. We financieren onze projecten tot nog toe op basis van projectaanvragen bij fondsen maar werken tegelijkertijd toe naar financiële bijdrage van afnemers van de producties zelf. Dit creëert ook mede eigenaarschap. Het liefst in de vorm van duurzame partnerschappen door een symbolische bijdrage om samen inhoudelijk smet brede schouders tappen te kunnen. Zoals TU/Delft, TU/e, Universiteit Leiden, MBO Utrecht, Hanze Hoge school, Universiteit Maastricht en meer. Ook afnemers betalen en eigen bijdrage waardoor we de subsidie over veel meer producties kunnen uitspreiden dan oorspronkelijk in projectplannen beloofd.'
'De ondernemingsgeest van de stichting, de impact en bestaansrecht zijn opgevallen. Onlangs hebben we een toekenning gekregen van onze eerste meerjarenaanvraag door het Fonds voor Cultuurparticipatie met een hoog rapportcijfer: 19 van de in totaal te behalen 21 punten. De totale toekenning van 435.000 euro dient gematched te worden als voorwaarde. Projectsubsidies zullen in het huidige klimaat steeds lastiger zijn en ironisch genoeg zullen de mentale klachten door de specifieke maatregelen op onderwijs, wetenschap en studiegeld juist stress en een laagtoekomstbeeld versterken. Stichting Time Out staat voor een uitdaging die we met onze werkstudenten, jonge creatives en partners graag aangaan. Meer hulp in alle vormen is zeer welkom.'
Informatie:
14 en 15 oktober COKE SHOW - Poppodium PAARD in Den Haag aanvang 19.30
21, 22, 23 oktober COKE SHOW - theater Lijm & Cultuur in Delft aanvang 19.30
Aanmeldlink: https://docs.
25 en 26 november COKE SHOW - poppodium NOBEL in Leiden aanvang 20u
Aanmeldlink: volgt zsm (wordt nu gemaakt)
Aanmelden voor gastenlijst mogelijk via: frederiek@timeoutlab.nu
18 november SAFE SPACE - TU Eindhoven 'Blauwe Zaal' aanvang 13.30 en 16.45
28 november Time Out Café - MBO Utrecht ' Theaterzaal' 13u
Onderzoek Jolien Dopmeijer: https://www.trimbos.
Cultuurparticipatiefonds over Time Out
(Samenvatting van het rapport:)Inhoudelijke Kwaliteit: Stichting Time Out blinkt uit door een sterke combinatie van interactief theater, gesprekken en onderzoek, gericht op de zorgen van jongeren. De doelgroep is actief betrokken bij de thema’s en productie, wat zorgt voor een evidence-based aanpak. Time Out betrekt jongeren niet alleen als toeschouwer, maar als medemaker, wat creativiteit stimuleert. De samenwerkingen met diverse sectoren versterken de inhoudelijke kwaliteit van hun projecten.
Maatschappelijke Betekenis: Time Out speelt een belangrijke rol in het bevorderen van zelfregie en veerkracht bij jongeren door de inzet van interactief theater. Ze creëren een veilige ruimte voor open gesprekken over mentale gezondheid, wat helpt stigma's te verminderen. De brede maatschappelijke impact wordt versterkt door cross-sectorale samenwerkingen en platforms voor kennisontwikkeling.
Toegankelijkheid: Time Out bereikt een breed publiek door samenwerking met studentenorganisaties en jongeren. Hun methodiek van co-creatie verlaagt drempels en maakt hun activiteiten herkenbaar en toegankelijk. Hoewel de strategie voor langdurige toegankelijkheid nog verder kan worden uitgewerkt, wordt de aanpak van inclusie gewaardeerd.
Bedrijfsvoering: Time Out toont professionaliteit door een helder actieplan voor 2025-2026 en aandacht voor Fair Practice, Fair Pay en duurzame werkwijzen. Ze zetten stappen om hun organisatorische structuur te versterken en financiële stabiliteit te waarborgen door een diversiteit aan inkomstenbronnen.
Conclusie: Stichting Time Out scoort hoog op inhoudelijke kwaliteit, maatschappelijke betekenis en toegankelijkheid, met ruimte voor verdere groei in bedrijfsvoering.