De do good beurs biedt een interactief podium waar ‘publiek, verschilmakers, pioniers, visionairs, uitvinders, ondernemers en social enterprises samenkomen om ideeën te delen, elkaar te inspireren en concrete stappen te zetten naar een betere toekomst’. Het klinkt allemaal wat ronkend, maar het enthousiasme van de bevlogen initiator Micha van Hoorn is aanstekelijk.
In gesprek met Van Hoorn is het woord impact moeilijk te vermijden. Zijn eerste editie wil duizenden bezoekers een ervaring bieden waarmee ze direct - jawel - 'impact' kunnen maken. Voor minder doet Van Hoorn het niet. Hij is ervan overtuigd dat ‘een fysieke ervaring direct effect sorteert en meteen het gereedschap biedt om morgen zelf aan de slag te gaan’. Daarmee wil de beurs zich onderscheiden van andere events.
De receptuur
Een beursvloer vol inspiratie dus. Intussen maakt Van Hoorn de geesten rijp voor de gewenste beeldvorming: ‘Neem het NEMO Science Museum. En voeg een snufje The Next Web toe. En een flinke scheut 3FM Serious Request. Get the picture?’ Hij wil duizenden bedrijven, maatschappelijke organisaties, sociale initiatieven, goede doelen, studenten en jongeren lokken.Van Hoorn: ‘Meer dan 70% van Nederland wil impact maken maar weet niet hoe. Doemdenken ligt dan op de loer. Wij willen daar verandering in brengen door degenen die echt willen te laten zien en ervaren wat mogelijk is. De spotlights op oplossingen. Handelingsperspectief bieden, matchmaking, van denken naar doen op weg naar 2030. Dat is wat we willen.’
De SDG’s
Op 7.000 vierkante meter verrijzen 25 paviljoens. De SDG’s van de VN bieden houvast en geven richting. Elke SDG krijgt een eigen paviljoen. Daartussen zijn er inhoudelijke 'areas' met onder meer masterclasses en een innovatielab. Van Hoorn: ‘Het moet een inclusief feest worden voor iedereen, drie dagen lang. We inspireren duizenden mensen op de beurs en miljoenen thuis via de media.’Er is meer. Op de Impact Fair kan iedereen gratis een inhoudelijk verhaal vertellen. De eigen organisatie pitchen of een product onthullen is ook mogelijk, zij het tegen een geringe vergoeding. Naast vier verschillende speaker pits is speciale ruimte beschikbaar voor grotere presentaties. Aan alles is gedacht om er een inclusief feest van te maken.
Er worden masterclasses verzorgd door Nyenrode, The School of Life, Erasmus Impact Center en MVO Nederland. Daarnaast is er een boekpresentatie, er is aandacht voor een nieuwe manier van fondsenwerven en er wordt een app gelanceerd. Nog afgezien van van de inhoudelijke 'talks' van de exposanten.
De doelgroepen
Van Hoorn organiseert drie focusdagen voor drie doelgroepen. Op donderdag 4 april is er de B2B dag met focus op best practice en ‘nieuwe samenwerkingen op inhoud’. Vrijdag 5 april staat in het teken van de generatie Z, 'de leiders van de toekomst'. Zaterdag 6 april is bedoeld voor iedereen van groot tot klein. Nadrukkelijk ook kinderen van 8 tot 12 jaar.Ook aan media-exposure is gedacht. Op de beursvloer staat een groot media paviljoen met een podium om live uitzindingen te verzorgen via radio, tv, internet en de socials. Zo belanden ervaringen op de vloer ook in de huiskamers. Het inhoudelijke programma wordt gedeeld via diverse online kanalen waaronder de Universiteit van Nederland – het hele jaar te bekijken. Een groot publiek kan deelgenoot zijn van concrete en tot de verbeelding sprekende voorbeelden.
De enablers
Het budget van Van Hoorn bedraagt ruim € 1,5 mln. Onder zijn enablers treffen we Koninklijke Jaarbeurs, Nationale Postcode Loterij, Ondernemersfonds Utrecht, IDH en AFAS Software. De financiering was volgens Van Hoorn ingewikkeld: ‘Sommige commerciële partijen haakten ondanks goede intenties af, bang voor afbreukrisico. Ze toonden koudwatervrees voor de kans om door het publiek afgerekend te worden op zaken die bij hen soms nog in transitie zijn.'Rest de vraag wanneer de eerste editie van de Impact Fair geslaagd is. Van Hoorn: ‘Dat is het geval als exposanten waarde uit het de Impact Fair hebben weten te halen. Daarnaast vind ik het belangrijk dat de beurs een bijdrage levert aan een positieve mindset. Zoals Obama het eerder verwoordde: better is good. Een kleine stap van een groot verschil maken.
Tot slot
Na enig doorvragen blijken zijn ambities toch verder te reiken: ‘Samen werken we aan een fundament waarop toekomstige generaties kunnen voortbouwen en transformeren we gezamenlijk de wereld.’ Het zijn slotwoorden die nadreunen. In april maar eens zien wat het wordt.www.impactfairnederland.nl