Wat is het belangrijkste wapen van de foundation om geen onderdeel te worden van de marketingafdeling van de onderneming waaraan deze gelieerd is?
‘Voor de foundation is het essentieel om onafhankelijkheid te tonen. Een belangrijk instrument daarvoor is governance. Dat begint met de samenstelling van de board van de foundation. De board speelt namelijk een onmisbare rol bij het zeker stellen dat de activiteiten van de foundation uitsluitend gericht zijn op het dienen van haar sociale missie – onafhankelijk van de belangen de onderneming. Zo bouw je aan de reputatie van de foundation.’
‘Een effectieve strategie is het divers maken van de board. Zorg voor een evenwicht tussen leden afkomstig uit de onderneming en externe stakeholders met expertise inzake het programma en de activiteiten van de foundation. Met aanwezigheid van externe stakeholders laat de foundation blijken dat sprake is van een authentiek commitment om positieve impact te maken op de maatschappij. Het komt de geloofwaardigheid van de foundation ten goede.’
Hoe dirigeert de board de corporate foundation in de juiste richting?
‘De sleutel daarvan ligt in het verankeren van de acties van de corporate foundation in zijn sociale missie. Een helder geformuleerd mission statement dat geen ruimte laat voor twijfel is daarbij onontbeerlijk. En open communicatielijnen met relevante stakeholders zorgen ervoor dat de foundation verbonden blijft met de zijn raison d’être. En passant kunnen noodzakelijke verfijningen worden aangebracht.’
‘Het is geen doodzonde wanneer corporate foundation erin slaagt bepaalde voordelen te behalen voor zijn achterliggende onderneming. Zolang deze pogingen de sociale missie van de foundation maar ten goede komen. Het op vrijwillige basis inzetten van competenties en vaardigheden van medewerkers van de onderneming voor activiteiten van de foundation kan tot voordeel strekken voor beide organisaties.’
Welk signaal wilt u afgeven tijdens het Corporate Power Event in Amsterdam?
‘De verhouding met de onderneming biedt de corporate foundation toegang tot een rijkdom van middelen en mogelijkheden, inclusief netwerken, expertise en financiële ondersteuning. De verbinding met de naam van het moederbedrijf verschaft de foundation geloofwaardigheid en invloed. Dit zijn factoren die foundations in staat stellen om stakeholders te mobiliseren voor sociale issues. Ze vormen een katalysator voor positieve verandering.’
‘De voordelen die de onderneming kan bieden zijn essentieel voor de foundation om zich strategisch te verbinden met terreinen van het bedrijf die de missie van de foundation actief kunnen steunen. Maar deze aansluiting mag de integriteit van de foundation en zijn mogelijkheid om betekenisvolle wijze impact te maken niet schaden. Onafhankelijk blijven en voordelen genieten van de verbinding met de onderneming is een ingewikkelde balancing act.’