Kom eens uit je bubbel!

Ook bedrijven verantwoordelijk voor sociale stabiliteit

Esther Hofstede.
Esther Hofstede.
13 juni 2024
Blog | | Vrijwilligers

Het is weer zover. Vrijdag 14 juni vindt in Kinepolis Jaarbeurs Utrecht de uitreiking plaats van de Nationale Vrijwilligersprijzen. Aan de vooravond daarvan schreef Esther Hofstede op ons verzoek een blog. Zij is social impact expert bij Good Busy dat geldt als 'inspiratieplek' voor betrokken bedrijven die door medewerkersvrijwilligerswerk de samenleving versterken. Good Busy is een programma van NOV, het branchenetwerk van vrijwilligersorganisaties in Nederland. Van alle Nederlanders doet 45% vrijwilligerswerk.



Meer dan een miljoen mensen in Nederland hebben geen idee van elkaars leefwereld en deze groep is groeiende. Het gaat om de rijken en armen. Deze twee groepen hebben bovendien steeds minder contact met het grote midden. Deze twee kloven voeden maatschappelijke onrust en wantrouwen. Ze zijn een wezenlijk gevaar voor de stabiliteit in de samenleving, zo diagnosticeert het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP).

Als belangrijke ontmoetingsplek kunnen en moeten bedrijven hier het verschil maken. Het nationale programma Good Busy - mede mogelijk gemaakt door het ministerie van VWS - helpt daarbij, onder meer met toolkits en kenniscafés. Omzien naar elkaar en de wereld om ons heen staat centraal in het werk dat ik al twintig jaar doe als expert corporate volunteering. Bedrijven profiteren zelf ook. Lees erover in de Good Busy Case over de maatschappelijke inzet van bedrijven:
 
Volgens het SCP-rapport De leefwerelden van rijk en arm van april 2024 raken rijk en arm steeds verder geïsoleerd in hun eigen bubbel. In mijn werk kom ik hierover emotionele verhalen tegen en zie ik ook hoe vrijwillige inzet via en door bedrijven in staat is kloven te overbruggen. Als mensen uit verschillende inkomensgroepen elkaar niet meer in de wijk, op het schoolplein of bij de sportvereniging tegenkomen, dan worden andere plekken automatisch belangrijker. Werk is zo’n plek, lees je in het SCP-rapport, zowel bij de overheid als het bedrijfsleven. Ik geef een voorbeeld en doe een handreiking voor bedrijven.

Eigen schuld

Ik sprak Ellen, een medewerkster van een groot internationaal bedrijf, om haar en haar team te matchen aan een vrijwilligersactiviteit. Ellen was sterk van mening dat er in Nederland niemand op straat hoeft te leven of naar de voedselbank hoeft te gaan. We leven immers in een welvarend land? En als het toch zo is, dan is het iemands eigen schuld. Deze breed gedeelde mening ontstaat door een gebrek aan contact en dus ook een gebrek aan inzicht en begrip.

Je moet weten dat ik Ellen vervolgens koppelde aan Hans, van Stichting Ervaring die Staat en met wie ik jaren heb samengewerkt. Zijn organisatie helpt sociaal kwetsbare mensen zelf richting te geven aan hun leven. Toen ik Hans ontmoette was hij verslaafd en dakloos. Bekijk even ons gesprek. Hij heeft het over ‘ons soort mensen’ en dat er twee verschillende werelden leven in één stad. Het begint met begrip, zo eindigde hij ons gesprek. En zo’n gesprek van mens tot mens, dat raakt mij!

Verandering

Voor Ellen bleken de ontmoeting met Hans en de vrijwilligersactiviteit een transformerende werking te hebben. De activiteit had diepe indruk gemaakt en kwam regelmatig terug als onderwerp van gesprek met collega’s. Ellen was tot de conclusie gekomen dat iemand ook door domme pech dakloos kan raken. Ziekte, werkloosheid, een ongeluk, een scheiding of een ander life event, je kunt ze niet voorspellen. Ellen zag in dat het ook haar kon overkomen. Ze vertelde dat door deze ervaring haar houding en gedrag waren veranderd. Als ze nu via het station naar haar werk gaat, loopt ze niet  meer met een boogje om iemand heen, maar ‘ziet’ ze iemand staan en maakte oogcontact. Ze maakte soms zelfs een praatje.

Brug

Wanneer heb jij voor het laatst zo’n gesprek met iemand gehad die je in jouw dagelijks leven niet tegenkomt? In mijn werk om de maatschappelijk inzet van bedrijven voor de urgente thema’s in de samenleving te stimuleren heb ik veel samengewerkt met verschillende doelgroepen. Van dak- en thuislozen tot nieuwkomers, mensen met een beperking en mensen die het financieel heel moeilijk hebben. Ik zie vrijwillige inzet van medewerkers als de brug naar meer empathie, inlevingsvermogen en begrip voor mensen die niet in de eigen bubbel zitten. En daarmee ook een brug naar meer stabiliteit in de samenleving.
 

Vrijwiligers ontwikkelen empathische blik

Grant Thornton Impact House onderzocht meerjarig onder 1.162 vrijwilligers uit bedrijven wat vrijwillige inzet doet met medewerkers. Daaruit blijkt dat 84% van de vrijwilligers een emphatische blik ontwikkelde en meer begrip kreeg voor de doelgroep en de sociale problematiek waarvoor ze zich inzette. 

image_gt.png
 

Wat heb je eraan? 

Nog los van het feit dat je als mens en manager zelf voelt dat een sociale verbinding met de samenleving nodig is, is het ook steeds meer een voorwaarde voor je bestaansrecht als bedrijf. Een stabiele en draagkrachtige samenleving is voorwaarde voor investeringen, dus daaraan bijdragen is voordelig. Het is ook bewezen dat het je enorm helpt bij je arbeidsmarktcommunicatie en de bedrijfscultuur. Ruim 60% van de sollicitanten laat maatschappelijke impact van het bedrijf een grote rol spelen in hun keuze. Laat me weten welke volgende stap jij (met jouw bedrijf) gaat zetten!

Kloof 

Voor veel bedrijven geldt dat er ook een flinke kloof kan zijn tussen de laagste betaalde medewerkers en de top van het bedrijf. Hoe vrijwillige inzet een rol speelt in de organisatiecultuur en het verbinden van management en werkvloer lees je in HR Academy.  


Meer lezen:
Lees over de transformerende vrijwilligerservaring in de methodiek in de Good Busy Toolkit.